Wczoraj, 5 marca, miałam przyjemność poprowadzić szkolenie „Kultura błędu” w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sobiekursku. To wyjątkowe wydarzenie nie tylko ze względu na temat, ale również na otwartość i gotowość tej szkoły do podejmowania wyzwań. Jako pierwsi zdecydowali się na ten warsztat, pokazując ogromną odwagę i chęć zmiany podejścia do edukacji!
🔹 Błąd jako element nauki
Podczas warsztatu zgłębialiśmy temat błędu – nie jako porażki, ale jako szansy na rozwój, refleksję i naukę. Nauczyciele mieli okazję spojrzeć na błędy oczami uczniów, zastanowić się nad własnymi przekonaniami oraz przeanalizować, jak mogą tworzyć w klasie atmosferę otwartości, wspierającą myślenie i samodzielność.
Nie było to klasyczne szkolenie z wykładem (właściwie to w @IKM nie mamy takich „klasycznych szkoleń” 😉) – pracowaliśmy warsztatowo, w kulturze 4K: Krytyczne myślenie, Kreatywność, Kooperacja, Komunikacja. Dyskutowaliśmy, analizowaliśmy przypadki, projektowaliśmy konkretne działania do wdrożenia w klasie. Było dużo okazji do praktycznej refleksji i zmiany perspektywy. Uczestnicy zwrócili uwagę przede wszystkim na:
- Spojrzenie z różnych perspektyw, sprawne działania i możliwość pracy w różnych grupach mimo spotkania online.
- Owocną pracę w grupach.
- Samodzielne dochodzenie do meritum.
- Stanięcie w prawdzie – jak wygląda moje podejście do błędu. W jak sposób pokazuje uczniom czym jest kultura błędu.
- Pracę naprzemienna w pokojach mobilizującą do aktywnego uczestnictwa.
🔹 Efekty?
Nauczyciele podkreślali w ankietach, że warsztat skłonił ich do głębokiej refleksji, pomógł dostrzec nowe sposoby budowania bezpiecznej przestrzeni dla uczniów i uświadomił, jak ogromny wpływ na postrzeganie błędów mają dorośli. Pojawiło się wiele inspirujących pomysłów na wprowadzenie zmian już od jutra!
„Nie myślałam o błędach w tych kategoriach tzn., że jest to powiązane z szerszą strategią, teraz z pewnością będę zwracała na to uwagę i muszę przeanalizować sposób oceniania osiągnięć uczniów pod tym kątem. Czeka mnie dużo pracy.”
„Kiedyś myślałam, że mi jako nauczycielce nie wolno się mylić, teraz wiem, że to nieprawda, wręcz przeciwnie – w ten sposób pokażę się uczniom od bardziej ludzkiej strony.”
„Kiedyś myślałam o kulturze błędu jako czymś trudnym do osiągnięcia w szkole ze względu na silne reakcje emocjonalne uczniów. Teraz myślę, że po szkoleniu będzie mi łatwiej.”
„Kiedyś nie wiedziałam, że istnieje coś takiego jak kultura błędu. Teraz wiem, że jest to bardzo potrzebne zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym.”
💡 Co dalej?
W tym szkoleniu praca Zespołu nie kończy się wraz z ostatnim zaplanowanym na warsztat zadaniem. Dyrektor otrzymuje zaprojektowany przez nas proces warsztatu dla Rady Pedagogicznej służący wspólnemu wypracowaniu Planu wdrożenia kultury błędu w szkole. Warsztat ten opiera się na materiałach wypracowanych przez Nauczycieli w trakcie szkolenia. I tu właśnie pojawia się pozytywny aspekt szkolenia online – wszystkie wypracowane materiały (w dokumentach udostępnionych) możemy zarchiwizować i przesłać Uczestnikom szkolenia do dalszej refleksji 😊
Ale warsztat to nie wszystko! Nauczyciele uczestniczący w szkoleniu otrzymali od nas dostęp do platformy z bogatymi zasobami do tego szkolenia. Zasoby te obejmują kart refleksji, nagrania, webinary i merytoryczne PDFy w takich obszarach tematycznych jak: integralność (według Jespera Juula), więź i autonomia w edukacji, kreatywność i kultura błędu oczywiście.
Tworząc to szkolenie, zadbałam o to, aby wyposażyć Nauczycieli w wiedzę i praktyczne wskazówki do działań mających na celu zachowanie integralności Uczniów, wzmacnianie więzi i autonomii w relacjach Nauczyciel-Uczeń w procesie tworzenia kultury błędu w klasach i całej szkole.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Sobiekursku nie zatrzymuje się – jako pierwsi testowali naszą Strategię 3 w Programie Rozwoju Kompetencji 4K, a już teraz czekają na kolejną – Ocenianie Kształtujące i Myślenie Krytyczne, która będzie dostępna w nowym roku szkolnym.
Ogromne gratulacje dla całej Rady Pedagogicznej za odwagę w podejmowaniu trudnych tematów i gotowość do zmiany! To była inspirująca praca – dziękuję za zaufanie i otwartość. 🙌✨
#KulturaBłędu #RozwójNauczycieli #Edukacja #4K #MyślenieKrytyczne #Odwaga #Zmiana