Idealny związek?

💑 OK (#ocenianie kształtujące) i ja  właśnie przestaliśmy się szarpać, nasz związek wszedł właśnie w fazę starego, dobrego małżeństwa, doskonale  poruszałam się między strategiami uczenia się, w czym wspierały mnie  techniki OK. OKejowa klasa stała się przestrzenią sprzyjającą uczeniu,  się, w której najbardziej  liczyły się dobre relacje, współpraca, uczenie się na błędach, samodzielność, kreatywność.

👍Do emeryturki zostało mi lat… ( no, niewiele, niewiele), więc podjęłam decyzję, aby pozostać nieczułą na wszelkie nowinki edukacyjne i  resztę swojego nauczycielskiego życia spędzić z oswojonym już OK. Ostatecznie po tyyylu latach pracy mogłam pozwolić sobie na zwolnienie tempa i przycupnięcie na zydelku.

🙆 Coś jednak nie dawało mi spokoju, pojawiało się  na moim edukacyjnym podwórku, mrugało, zalotnie się uśmiechało, kusiło wspólnymi z OK zainteresowaniami, zachęcało do opuszczenia wygodnego fotela i oferowało interesującą podróż.

💘 Jeszcze nie byłam pewna, czy będzie to chwilowe zauroczenie, czy miłość do grobowej deski. Powoli jednak ulegałam urokowi MK (#myśleniakrytycznego).

⌛ Zatrzymałam się, myślałam,  kwestionowałam,  weryfikowałam swoje przekonania, a tymczasem rutyny MK na lekcjach języka polskiego usiadły                 w jednej ławce ze strategiami OK. Odznaczały się ciekawością, zadając trafne pytania. Doskonale się uzupełniały, wspólnie pomagały uczniom skuteczniej się uczyć i komunikować, rozumieć siebie, innych i otaczający świat.

👫 Dzieci, nieco już przygnębione przedłużającym się nauczaniem zdalnym, znowu się ożywiły, uważnie obserwowały i uczyły się rozpoznawać emocje swoje                     i innych, aktywnie dzieliły się wiedzą, nie bały się przyznać, że czegoś nie wiedzą  i nie wszystko rozumieją, upewniły się, że błąd jest początkiem procesu uczenia się i że nie ma jednego prawidłowego rozwiązania.

😍 Och! Czuję w kościach, że nie będzie to tylko przelotny romans, zapowiada się stały związek oparty o dobre relacje. Związek idealny.

Dlaczego?

BO:

🔐  uczniowie zyskują autonomię, są samosterowni, kreatywni, odpowiedzialni, wiedzą, jak się uczyć, współpracują z innymi i myślą,

nauczyciel staje się entuzjastą edukacji, refleksyjnym praktykiem gotowym                do nowych wyzwań, przewodnikiem.

BO:

📝 w centrum planowanego procesu uczenia się stawiam postawy myślenia krytycznego  (10 postaw), obudowuję je strategiami OK oraz rutynami MK,               do nich dobieram treści podstawy programowej, która jest narzędziem do kształcenia kompetencji.  

BO:

🎨 tworzę warunki do uczenia się.                                                                       

🔔 A podczas lekcji… nie pracuję więcej niż moi uczniowie, razem z nimi odbywam podróż, podczas której odkrywamy siebie i świat.

Obraz Ajay kumar Singh z Pixabay 

👂 Kiedyś usłyszałam: Starym kluczem nie otworzysz nowych drzwi.

Cóż… znalazłam nowy klucz. 

Nie myślę już o emeryturze, fotel stoi w kącie, przygotowałam wygodne buty, bo na siedzenie nie pozwala mi przekonanie, że edukacja to ciągły rozwój. Wspólnie z uczniami zdobywam nowe kompetencje, które pomogą nam się odnaleźć w szybko zmieniającym się świecie.

A Ty? Długo już myślisz? Może jesteś gotowa/ gotowy na podróż z myśleniem krytycznym? Wierz mi, to jest OK.

Źródło: TOC dla Edukacji

Obrazek wyróżniający: Here and now, unfortunately, ends my journey on Pixabay z Pixabay

Leave A Comment