
Mamy być może morze możliwości…
- Katarzyna Bębenek
- 30 listopada 2021
- Bez kategorii
- 0 Komentarz/e/y
Postawy MK:
Rutyny MK:
- Most
- Widzę, myślę, zastanawiam się
- Bubble Double
Materiał:
-> mit o Dedalu i Ikarze (5 klasa) lub „Możliwości” Wisława Szymborska (6 klasa)
-> książka Może autorstwa Kobiego Yamady, zilustrowanej przez Gabriellę Barouch
Zajęcia rozpoczęliśmy od zapoznania się z mitem o Dedalu i Ikarze w klasie piątej, a w szóstej zmierzyliśmy się z wierszem Wisławy Szymborskiej pt. „Możliwości”. W analizie i interpretacji tekstu pomogła uczennicom i uczniom rutyna Widzę, myślę, zastanawiam się.
Następnie porozmawialiśmy o spostrzeżeniach młodych badaczy literatury.
Niektórych piątoklasistów/ niektóre piątoklasistki intrygowała postawa Minosa, inni i inne pochylali się nad tragedią Dedala, a pozostali i pozostałe oceniali postawę Ikara.
Dlatego zapisaliśmy cechy bohaterów, aby zastanowić się, czy Ikar to marzyciel, a może nieposłuszny i lekkomyślny młody człowiek? Zdania były podzielone, ale ciekawie argumentowane.
Jedna z uczennic zapoznała nas z kolejnym związkiem frazeologicznym z obszaru mitologicznego, jakim jest ikaryjski lot.
A w klasie szóstej poddaliśmy analizie i interpretacji wiersz Szymborskiej za pomocą rutyny Widzę, myślę, zastanawiam się. Tekst noblistki pozornie prosty okazał się jednak trudny, aczkolwiek badacze i badaczki literatury poradzili sobie z niewielką moją pomocą w odszyfrowaniu poetyckich zagadek. Poznaliśmy też pojęcie anafory i jej funkcję w tekście.
Następnie przeszliśmy do tworzenia MOSTU do słowa może, czyli tytułu kolejnego tekstu literackiego.
Słowa, jakie się pojawiły: pytanie, niebo, gwiazdy, księżyc, noc, rozwiązanie, morze, móc, decyzje
Pytania: Dlaczego może mówi się jak morze? Czy każdemu może kojarzy się z morzem? Jak można nazwać inaczej „może”? Czy pytanie to może? Ile mamy możliwości?
Porównania: Może niczym ciekawa odpowiedź. Może jest jak morze myślenia. Może jak świat. Może jest jak wolność.
Kolejna część naszego spotkania minęła nam na zapoznaniu się z książką Może.
Czasem zatrzymywaliśmy się nad pewnymi stwierdzeniami, odnosiliśmy je do własnych doświadczeń i obserwacji świata. Rozmowa koncentrowała się wokół możliwości każdego człowieka. Zastanawialiśmy się, czy rzeczywiście każdy ma możliwości. Co jest potrzebne do tego, aby się nie poddawać i próbować? Czy jeśli znajdziemy jedną możliwość, którą rozwijamy w życiu, to ma nas zamykać na poszukiwania?
Na koniec za pomocą Bubble Double porównaliśmy oba poznane teksty, zarówno w klasie piątej jak i szóstej.
Po takich spotkaniach wychodzę z nadzieją, że młodzi ludzie, z którymi się spotykam na lekcjach języka polskiego, wychodzą naładowani pozytywną energią i wiarą w morze własnych możliwości.
Kasia Bębenek