
Do czego myślenie krytyczne potrzebne jest nauczycielom?
- Maciej Winiarek
- 18 sierpnia 2022
- Bez kategorii
- 0 Komentarz/e/y
Zawód nauczyciela jest niezwykle trudny, wymagający i pracochłonny. Potrafi ,,wykończyć”, pozbyć człowieka sił, może doprowadzić do zawodowego wypalenia – nic dziwnego, że tę grupę zawodową dotyka najszybsze wypalenie w zawodzie. Na szczęście dziś zdecydowanie inaczej może wyglądać proces edukacyjny, niż jeszcze 10, 15 czy 20 lat temu…
Dawniej to nauczyciel, od początku do końca, dyktował warunki na lekcji, prowadził te lekcje, tłumaczył, podpowiadał, naprowadzał i co w tym wszystkim wręcz dziwne – robił niemal całą pracę za uczniów. Czy tak jednak powinno to wyglądać? Oczywiście, że nie! Współcześni, młodzi nauczyciele mają zupełnie inne podejście do nauczania. Dziś, nauczyciel jest częścią procesu przekazywania wiedzy, ale to sami uczniowie decydują o tym, jak ma wyglądać lekcja, jak się ona potoczy, jaki obierze kierunek. Zadaniem nauczyciela jest stworzenie warunków do uczenia się uczniów, wspieranie ucznia, przekazanie, wyposażenie w odpowiednie narzędzia myślowe. Czy to oznacza jednak, że nauczyciel powinien przez całe 45 minut mówić, wciąż odpytywać, robić dziesiątki kartkówek, które często nie mają żadnego sensu? Nie! Planowanie lekcji powinno wyglądać dziś zupełnie inaczej, a więc tak, aby nauczyć dzieci myśleć. I w tym właśnie pomaga myślenie krytyczne, czyli umiejętność takiego myślenia, które może okazać się kluczowe zarówno w życiu prywatnym danej osoby, ale również i w jej życiu zawodowym, pełniąc przy tym rolę pedagoga.
Krytyczne myślenie – czyli jak uczyć dzieci myśleć?
Nauczyciel powinien przede wszystkim tak zorganizować lekcję, aby każdy z uczniów mógł z niej wynieść jak najwięcej. Czy dyktowane suchej regułki to dobry sposób na naukę? Czy czytanie tekstów, które są zupełnie dla uczniów niezrozumiałe, to szansa, by czegoś się dowiedzieli? Czy kartkówka na każdej lekcji, gdzie połowa materiału jest ,,ściągnięta” to weryfikacja wiedzy? Nie! Nie! Nie! Każdy nauczyciel, który potrafi myśleć krytycznie wie, jak powinien wyglądać prawidłowy proces nauczania. W nim właśnie to dzieci, jako uczniowie powinni wymyślać, dyskutować, kombinować i poszukiwać.
Chcąc odróżnić nauczanie bez myślenia krytycznego z takim, gdzie jest ono kluczowe, można ukazać kilka zasadniczych tutaj słów, jako zestawienie:
- NIE dla: SŁUCHAJ<ZROZUM<ODTWÓRZ
- TAK dla: DOŚWIADCZ<MYŚL< ZROZUM<ZASTOSUJ
Jakie korzyści może dać myślenie krytyczne w formie szkoleń dla pedagogów?
Nauczyciele rozpoczynający swoją przygodę ze szkolnictwem, którzy nie są przesiąknięci starodawnymi metodami nauczania, coraz częściej myślenie krytyczne w swoim zawodzie wykorzystują. To sprawia, że lekcje takie są zupełnie inne, dużo bardziej ciekawe i interesujące. Uczniowie nie przychodzą do szkoły, jak za karę, ale chętnie biorą udział w zajęciach, a wyniki nauczania są zdecydowanie lepsze, niż w innych klasach. Szkoła ma za zadanie nauczyć dziecko myśleć, rozumieć, podejmować decyzje i dążyć do tego, by w przyszłości każdy z tych uczniów zdobył pracę, rozwijał się, zarabiał pieniądze i spełniał się zawodowo. Bez myślenia krytycznego nauczycieli absolutnie nie jest to możliwe. Nauka jest zmorą, jest karą, a wszystko robione jest na siłę i z przymusem. Czy tak ma to wyglądać? Czy taka forma nauki sprawi, że z dzieci tych wyrosną doskonali profesorowie, najlepsi lekarze czy cudowni pedagodzy? Absolutnie nie! Nauka może być przyjemna, jeśli odpowiednio się do tego podejdzie, a poprzez myślenie krytyczne pedagogów, jest to jak najbardziej możliwe.
Dla kogo skierowane są szkolenia z myślenia krytycznego?
Rynek oferuje nam szkolenia online z myślenia krytycznego dla nauczycieli, jako doskonały sposób na nauczenie się myślenia. Myśl – jak myśleć to absolutnie klucz do uzyskania tego, co istotne i najważniejsze i każdy pedagog, który chce zmienić pojęcie nauczania i pragnie pokazać efekty swojej pracy w formie zdobytej przez dzieci wiedzy, jak najbardziej na takie kształcenie się i pracę nad własną osobą powinien postawić. Jego praca oceniana jest na podstawie wyników egzaminów uczniów. Tylko dzieci, które uczą się z chęcią i które zdobywają wiedzę nie na siłę, w formie przymusu i dla ocen, są w stanie te wyniki uzyskać jak najlepsze.
Czy warto więc inwestować w krytyczne myślenie w języku polskim czy w języku angielskim w formie szkoleń e – learningowych? Czy krytyczne myślenie dla matematyków, dla anglistów, polonistów to dobry wybór? Jesteśmy przekonani o tym, że jak najbardziej tak.