myślenie krytyczne co to jest

Krytyczne myślenie – co to jest? Lista przykładów i zastosowań tej umiejętności w życiu

Krytyczne myślenie – co to jest? To pytanie, które pojawia się coraz częściej w świecie pełnym informacji i dezinformacji. W tej erze, kiedy informacje są na wyciągnięcie ręki, umiejętność oceniania ich wartości jest nieoceniona. Krytyczne myślenie to zdolność do logicznego i obiektywnego analizowania oraz oceniania informacji. To nie tylko umiejętność, ale także postawa, której celem jest zrozumienie problemu w głębszym …

Czytaj całość...
kompetencje 4k

Jak wykorzystać kompetencje 4K w życiu? Rozwijanie kompetencji 4K. Kompetencje przyszłości dla każdego. 

Kompetencje 4K. Co to jest? Jak odnieść zawodowy sukces? Jak zrealizować swoje założenia i cele? Jak być szczęśliwym człowiekiem? Z pewnością wielu z nas zadaje sobie takie pytania. W gruncie rzeczy jednak sekret naszego spełnienia zawodowego i prywatnego tkwi już w pierwszych etapach naszej edukacji. Nic więc dziwnego, iż coraz większą wagę zwraca się na to, jaką rolę spełnia nauczyciel …

Czytaj całość...
myślenie krytyczne ksiazka

Książka o myśleniu krytycznym – praktyczny kurs krytycznego myślenia

Krytyczne myślenie – co to jest? Chcąc wytłumaczyć pojęcie myślenia krytycznego, najłatwiej określić je jako umiejętność obiektywnego analizowania wszelkich informacji, jak również i wyciągania z nich jak najbardziej racjonalnych wniosków. To zbieranie informacji, które są przydatne, które warto posiąść i dalej wykorzystać. Poprzez krytyczne myślenie, można w szybki sposób dane informacje poddać analizie, tak, aby na tej podstawie móc dokonać …

Czytaj całość...

NAUCZYCIEL MODERATOREM

Stworzenie kultury myślenia krytycznego w klasie wymaga od nauczyciela sporej zmiany – przede wszystkim w postrzeganiu swojej roli jaką do tej pory sprawował. Rola nauczyciela, który naucza, przekazuje, ”wlewa” wiedzę jest już przestarzała, nieskuteczna, nieatrakcyjna dla dzisiejszych uczniów. Dziś nowoczesny nauczyciel powinien być moderatorem, towarzyszem, przewodnikiem, którego odpowiedzialnością jest stworzyć warunki do uczenia się, a potem delikatnie wycofać się i …

Czytaj całość...

EFEKTYWNOŚĆ UCZENIA SIĘ

EFEKTYWNOŚĆ MYŚLENIA=EFEKTYWNOŚC UCZENIA SIĘ Efektywność to ulubione słowo Trenerów MK, Liderów MK i Nauczycieli SUM. Nie jest to raczej pierwsze słowo, które kojarzy się z edukacją, dla nas jednak, stanowi jej sedno. W naszym projekcie Szkół Uczących Myślenia koncentrujemy się na tym, aby podnosić efektywność i siłę oddziaływania nauczycieli.   Każda lekcja to tylko i aż 45 minut. Naszym zadaniem …

Czytaj całość...

ODPOWIEDZIALNY UCZEŃ

Odpowiedzialność za proces uczenia się. Odpowiedzialność za siebie i za grupę. To zasady, którym hołdujemy w projekcie Szkół Uczących Myślenia. Działamy w zgodzie z nimi szkoląc Nauczycieli MK, Trenerów MK, Liderów MK. Zaszczepiamy w nich to podejście, aby „zanieśli” je dalej, do swoich Uczniów. Czym owocuje takie odejście? Zwiększonym zaangażowaniem Uczniów Kooperacją Uczniów – realną, wychodzącą od nich, nienarzuconą odgórnie …

Czytaj całość...

WIDOCZNE MYŚLENIE

Zobaczyć czyjeś myśli – brzmi jak supermoc 😊 Nauczyciele Szkół Uczących Myślenia tę supermoc posiadają! Wyjątkowość naszego projektu polega na tym, że oprócz dobrze przemyślanej wizji systemowej zmiany edukacji, dajemy naszym Nauczycielom, Dyrektorom, a przede wszystkim Uczniom, narzędzia myślenia krytycznego! Narzędzia, które pozwalają Uczniom na rozwijanie Krytycznego Myślenia, Kooperacji, Komunikacji, Kreatywności. Narzędzia, które uwidoczniają myślenie uczniów, pokazują Nauczycielom cały proces …

Czytaj całość...

INNOWACJE EDUKACYJNE

Myślenie krytyczne jest inspiracją dla innowacji pedagogicznych! Innowacja edukacyjna/pedagogiczna, to każde nowatorskie rozwiązanie programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. Nasz projekt Szkół Uczących Myślenia zaprasza do innowacyjności we wszystkich obszarach – programowym, organizacyjnym i metodycznym. Nauczyciele SUM wprowadzając kulturę myślenia w swoich klasach w naturalny sposób stają się innowatorami, agentami zmiany. Współpraca naszych nauczycieli w …

Czytaj całość...

ZAANGAŻOWANY UCZEŃ

Zaangażowanie + Ciekawość = Motywacja!   Współczesne teorie podają, że zaangażowanie i ciekawość uczniów są najważniejszymi czynnikami wpływającymi na poziom motywacji. Jakie cechy posiada zaangażowany uczeń? Aktywnie tworzy hipotezy i sprawdza ich słuszności w świecie zewnętrznym Jest uważny, skupiony na jednym działaniu Czynnie generuje mentalne modele świata Przewiduje, rozumuje, analizuje Rezygnuje z komfortu bierności Kultura myślenia w klasie, praca z …

Czytaj całość...

ZACIEKAWIONY UCZEŃ

Ciekawość + Zaangażowanie = Motywacja! Ciekawość według Stanislasa Dehaene („Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd”) to: „fundamentalny popęd organizmu – pobudzająca go siła, która skłania go do działania, tak jak głód, pragnienie” „impuls, który wypycha zwierzęta z ich strefy komfortu, po to by zdobywały wiedzę” „siła, która mobilizuje nas do eksplorowania” Czy zdawaliście sobie …

Czytaj całość...