Po co nam samoświadomość?

Świadomy siebie człowiek to osoba, która w wielkim skrócie jest silna sobą, ponieważ potrafi zarządzać swoim czasem i ma wpływ na to, co się wokół niej dzieje.Jestem świadoma, jestem świadomy, wiem, działam, mam wpływ, pytam, kwestionuję, zatrzymuję się i myślę. Polubiłam rutynę Myślenia Krytycznego: Połącz/ Rozwiń/ Rzuć Wyzwanie. O jej uniwersalność oparłam ten tekst.  Połącz, czyli co już wiem– Otóż, …

Continue Reading

O myśleniu krytycznym, ale nie krytykowaniu

Czym jest myślenie krytyczne? Po co  nam myślenie krytyczne? Dlaczego warto wprowadzać  kulturę myślenia krytycznego? Czy myślenie krytyczne „współgra” z tym, co wypracowaliśmy dotąd w naszej szkole?  To tylko kilka spośród najczęstszych pytań, na które odpowiadam, odkąd zostałam trenerką myślenia krytycznego.  Ten artykuł ma za zadanie nieco przybliżyć samą ideę, która wydaje się nowa, ale tak naprawdę wcale nowa nie …

Continue Reading

MIT #3 “NA ROZWIJANIE MYŚLENIA KRYTYCZNEGO TRZEBA PRZEZNACZYĆ DODATKOWE LEKCJE – NIGDY NIE BĘDĘ MIAŁ(A) NA TO CZASU”

NA ROZWIJANIE MYŚLENIA KRYTYCZNEGO TRZEBA PRZEZNACZYĆ DODATKOWE LEKCJE – NIGDY NIE BĘDĘ MIAŁ(A) NA TO CZASU Oto kilka zasad, których przestrzeganie pomoże zapewnić bezpieczną przestrzeń dla dziecięcego myślenia: Brak oceniania myślenia dzieci, ich przemyśleń, wniosków, interpretacji, hipotez – ani przez oceny liczbowe, ani przez ciętą ripostę, ani mowę ciała. Wolność myśli, wolność wypowiedzi. Pokazanie narzędzi myślowych, które pomogą zawęzić myślenie, …

Continue Reading

MIT #2 “MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ”

MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ …

Continue Reading

Dlaczego bohater nie zawsze nosi pelerynę?

Postawy MK Potrafię analizować, tworzyć hipotezy, oceniać. Potrafię przetwarzać informacje. Rozpoznaję swoich i innych emocje (potrzeby). Rutyny Most 1 Drabina metapoznania Pomyśl, znajdź parę, podziel się Materiał BohaterOn – słuchowisko autorstwa Magdaleny Górskiej „Mały” roznosiciel nadziei (https://bohateron.pl/o-nas/o-akcji/) Krzysztof Mital, Powstanie warszawskie. Pierwsze dni. Interaktywne spotkanie z historią Iwona Chmielewska, Pamiętnik Blumki Inspiracją do kilku lekcji w klasach 4, 5 i …

Continue Reading

Czy myślenie krytyczne wpływa na dobrostan nauczyciela?

Tak, oczywiście! Przede wszystkim odciąża nauczyciela z odpowiedzialności za nauczanie. Nie od dziś wiadomo, że konia można przyprowadzić do wodopoju, ale nie można go zmusić do napicia się. Tak samo jest z nauczaniem. Można zmusić dzieci do przychodzenia do szkoły, bycia na lekcjach, ale nie można ich zmusić do uczenia się. Rola nauczyciela, który nauczy ucznia czegokolwiek jest iluzją, w …

Continue Reading

Dla Dyrektorów – czy myślenie krytyczne może być strategią rozwoju szkoły na lata?

Wizja szkoły. W Polsce był czas, że każdy dyrektor szkoły miał obowiązek sporządzania wizji i misji szkoły. Zdecydowana większość z nich…wylądowała w szafie i została potraktowana jak każdy inny dokument, który szkoła powinna mieć na wypadek jakiejś kontroli. Ta prawdziwa wizja szkoły, to świadomy kierunek do którego szkoła chce zmierzać – jaką kulturę chcemy mieć za np. 5 lat? Czego …

Continue Reading

Jakie korzyści dla nauczyciela są ze stosowania myślenia krytycznego?

Przede wszystkim odciąża nauczyciela 😊 Nie muszą mówić cały czas, nie muszę wyjaśniać, tłumaczyć, podpowiadać, naprowadzać, robić całą robotę za dzieci – to wszystko jest już niepotrzebne, nauczyciel może odpocząć. Nauczyciele szybko orientują się, że nie muszą być już siłą sprawczą całego procesu – teraz to od ucznia wszystko zależy: jak potoczy się lekcja, w jakim kierunku, czym będziemy się …

Continue Reading

Czy myślenie krytyczne sprawdza się w edukacji hybrydowej?

Oczywiście, że tak 😊 Ale zacznijmy najpierw od wytłumaczenia co mamy na myśli, gdy mówimy „rutyny” Rutyna – to sekwencja szczegółowo przemyślanych działań mających na celu osiągnięcie określonego rezultatu w sposób efektywny i produktywny. To ustalony kodeks postępowania (myślenia) w grupie i radzenia sobie z konkretnymi problemami, wydarzeniami oraz sytuacjami, które chcemy przenalizować. Rutyna reprezentuje zestaw wspólnych praktyk, które stanowią …

Continue Reading