Części- Ludzie- Oddziaływanie

Rutyna Myślenia Krytycznego, która spowodowała u mnie wiele refleksji, myślę o refleksjach w kontekście pracy dyrektora szkoły. Otóż, nieodłączną częścią społeczności szkolnej jest Rada Pedagogiczna, którą tworzy zbiór osobowości, ludzi o różnych” barwach”, przekonaniach, wartościach, wyobrażeniach o tym, jak ma wyglądać edukacja? To grupa osób, która z pewnością nie myśli podobnie. Zespół indywidualności, bogactwo zasobów ludzkich. Jeśli lider, dyrektor nie …

Continue Reading
myśliciel krytyczny

Czym jest myślenie krytyczne i jak wpływa na Twój mózg?

Jak wygląda Krytyczny Mózg? Jakie cechy wyróżniają umysły Myślicieli Krytycznych? Analityczne podejście do informacji, uważność – to pewnie pierwsze myśli, które pojawiły się teraz w waszych głowach… ale czy to wszystko? Bardzo często zapominamy o mało kojarzących się z ta intelektualną sprawnością  aspektach emocjonalnych i etycznych. Mózg Myśliciela Krytycznego wykazuje kombinację wielu, często zaskakujących cech. Przeczytaj i sprawdź, które z …

Continue Reading

Malala jest jak respirator, który pomaga i utrzymuje ludzi przy życiu (ucz.kl.6)

Nie potrafię, nie wiem, nie uda się, a znasz Malalę? Może ona Cię przekona, że chcieć to móc. Na dzisiejszym spotkaniu z Szóstoklasistami rozmawiamy o tym, że świat należy do odważnych i empatycznych oraz o dyskryminacji dziewczynek. Postawy MK Potrafisz  przetwarzać informacje. Kwestionujesz oczywistości, własne założenia. Rozwiązujesz problemy. Rutyny MK Most 1 Teza, argument, pytanie Doubble – bubble Materiał Malala …

Continue Reading

To tylko plotka?

Na języku polskim często uczennice i uczniowie mają okazję zastanawiać się nad zagadnieniami  egzystencjalnymi. Dzięki omawianiu postaw bohaterów i bohaterek literackich oraz ich różnych  sytuacji życiowych wierzę, że młodzi ludzie budują fundament do prowadzenia własnych refleksji  o życiu.   Różnie podczas takich spotkań bywa, niektóre klasy dzielą się chętnie swoimi refleksjami, inne  niekoniecznie. To naturalne. Niemniej, mam nadzieję, że za każdym …

Continue Reading

Kiedy tracenie może być sztuką?

Materiał: Wiersz Elizabeth Bishop Ta jedna sztuka Film krótkometrażowy Lost property Postawy MK: przetwarzasz informacje tworzysz logiczne powiązania rozpoznajesz swoje i innych emocje, potrzeby Rutyny MK: Most Widzę, myślę, zastanawiam się 5xdlaczego Bubble Double Lekcję w 8 klasie rozpoczęliśmy od stworzenia mostu do wyrazu strata. Niektóre rozwiązania: Słowa: smutek, śmierć, pieniądze, bliscy, okazje, żal, żałoba Pytania: Czy jesteśmy w stanie …

Continue Reading

MIT #10 „MYŚLENIE KRYTYCZNE JEST BARDZO WYMAGAJĄCE, BURZY DOTYCHCZASOWE METODY „

MYŚLENIE KRYTYCZNE JEST BARDZO WYMAGAJĄCE, BURZY DOTYCHCZASOWE METODY To już ostatni mit, którym zajmę się w tym opracowaniu. Znów mamy tu do czynienia z przekonaniami wynikającymi z wieloletnich doświadczeń nauczycieli związanych z codzienną pracą, realizacją projektów, wdrażaniem nowych metod. Dość często, gdy wprowadza się jakąś zmianę, nowy program czy metodę, mówi się wprost, że to, co nauczyciele robili do tej …

Continue Reading

Mamy być może morze możliwości…

Postawy MK: Rutyny MK:  Most  Widzę, myślę, zastanawiam się Bubble Double Materiał: -> mit o Dedalu i Ikarze (5 klasa) lub „Możliwości” Wisława Szymborska (6 klasa) -> książka Może autorstwa Kobiego Yamady, zilustrowanej przez Gabriellę Barouch  Zajęcia rozpoczęliśmy od zapoznania się z mitem o Dedalu i Ikarze w klasie piątej, a w szóstej zmierzyliśmy się z wierszem Wisławy Szymborskiej pt. …

Continue Reading

MIT #9 „MYŚLENIE KRYTYCZNE NIE JEST ŻADNĄ INNOWACJĄ W NAUCZANIU, NIE MA TU NIC NOWEGO DLA OSOBY Z DUŻYM DOŚWIADCZENIEM”

MYŚLENIE KRYTYCZNE NIE JEST ŻADNĄ INNOWACJĄ W NAUCZANIU, NIE MA TU NIC NOWEGO DLA OSOBY Z DUŻYM DOŚWIADCZENIEM To dość często słyszany od nauczycieli komentarz, gdy prezentujemy nasz materiał na konferencjach czy szkoleniu (w jego początkowej fazie). Poszukujący nauczyciele rzeczywiście widzieli już wiele, próbowali różnych metod, podejść, rozwiązań. W tym micie również dominują trzy nieaktualne (nieprawdziwe) przekonania. Pierwsze odzwierciedla stwierdzenie, …

Continue Reading

MIT #8 „MYŚLENIE KRYTYCZNE TO KOLEJNA MODA, KTÓRA SZYBKO PRZEMINIE”

MYŚLENIE KRYTYCZNE TO KOLEJNA MODA, KTÓRA SZYBKO PRZEMINIE Tu znów mamy do czynienia z przynajmniej dwoma przekonaniami, determinującymi takie nastawienie nauczycieli, a bardziej ich zachowania. Niektórzy nauczyciele są przekonani, że myślenie krytyczne jest kolejną modą, swego rodzaju nowinką, która nic nie wnosi do edukacji i szybko przeminie. „Wiem to, bo tak było już z wieloma takimi rzeczami w polskiej szkole”. …

Continue Reading