Miłość od pierwsz…ej rutyny:)

W sierpniu 2020 roku na radę pedagogiczną zawitały do nas dwie trenerki, a dyrektor poprosił kilku nauczycieli, żeby zastanowili się, czy nie chcą stworzyć zespołu wdrażającego nowy projekt w naszej szkole. Pomyślałam, że po pierwsze nie mam pojęcia co to jest to myślenie krytyczne (ale chętnie się dowiem), a po drugie, jak ja znajdę czas jeszcze na to, na coś …

Continue Reading

MIT #5 „MYŚLENIE KRYTYCZNE JEST TRUDNE, PRACOCHŁONNE I NUDNE ZARÓWNO DLA NAUCZYCIELA, JAK I UCZNIA”

MYŚLENIE KRYTYCZNE JEST TRUDNE, PRACOCHŁONNE I NUDNE ZARÓWNO DLA NAUCZYCIELA, JAK I UCZNIA Za tym mitem stoją kolejne przekonania, którym trzeba się przyjrzeć i je zaktualizować. Zgodnie z pierwszym cała praca ma być wykonana przez nauczyciela. Macie Państwo uzasadnione wątpliwości, bowiem dotychczasowymi projektami i nowymi zadaniami byli obciążani głównie nauczyciele. Ławo zatem o skrót myślowy (założenie), że tym razem będzie …

Continue Reading

Co takiego robimy, że nasza „moc” się kończy?

Znając koniec historii, można pokusić się o poszukanie logicznych powiązań, faktów, a także postawić hipotezę. Opierając się o rutynę Myślenia Krytycznego Początek/ Środek/ Koniec odnajdziemy środek i początek, czyli zauważymy listę zdarzeń poprzedzających zaistniałą sytuację.  Zacznijmy. Tak się może zdarzyć. Koniec: Ktoś, Ja, Ty, On, Ona… leży w sypialni. Okna przysłonięte, kwiaty w wazonie już dawno zapomniane. Na talerzu nadgryziona, …

Continue Reading

MIT #4 „MYŚLENIE KRYTYCZNE JEST W SZKOLE NIEPOTRZEBNE”

MYŚLENIE KRYTYCZNE JEST W SZKOLE NIEPOTRZEBNE „Myślenie krytyczne jest niezbędne w polskiej szkole. Odejdźmy wreszcie od skostniałego systemu sprzed półwiecza i zadbajmy o przyszłe pokolenia twórców, a nie od-twórców”. OPINIA PO FESTIWALU MYŚLENIA KRYTYCZNEGO Jeśli w szkole koncentrujemy się przede wszystkim na wiedzy i wypuszczamy absolwentów bez koniecznego im pełnego wyposażenia, to bardzo ograniczamy ich szanse na sukces. Skazujemy ich …

Continue Reading

Z pamiętnika początkującego praktyka

Gdyby wiosną ktoś mi powiedział ,że jesienią będę certyfikowanym trenerem Myślenia Krytycznego,   porwę się na prowadzenie webinarów, będę szkoliła rady pedagogiczne a moim sercem i umysłem bez reszty zawładną pewne rutyny, pomyślałabym,ze pewnie nawdychał się za dużo nieświeżego powietrza i plecie bzdury ;)) Ale los rzeczywiście przygotował mi niezwykłą niespodziankę na uczczenie dwudziestolecia mojej nauczycielskiej pracy! Ktoś tam,na górze, …

Continue Reading

Po co nam samoświadomość?

Świadomy siebie człowiek to osoba, która w wielkim skrócie jest silna sobą, ponieważ potrafi zarządzać swoim czasem i ma wpływ na to, co się wokół niej dzieje.Jestem świadoma, jestem świadomy, wiem, działam, mam wpływ, pytam, kwestionuję, zatrzymuję się i myślę. Polubiłam rutynę Myślenia Krytycznego: Połącz/ Rozwiń/ Rzuć Wyzwanie. O jej uniwersalność oparłam ten tekst.  Połącz, czyli co już wiem– Otóż, …

Continue Reading

O myśleniu krytycznym, ale nie krytykowaniu

Czym jest myślenie krytyczne? Po co  nam myślenie krytyczne? Dlaczego warto wprowadzać  kulturę myślenia krytycznego? Czy myślenie krytyczne „współgra” z tym, co wypracowaliśmy dotąd w naszej szkole?  To tylko kilka spośród najczęstszych pytań, na które odpowiadam, odkąd zostałam trenerką myślenia krytycznego.  Ten artykuł ma za zadanie nieco przybliżyć samą ideę, która wydaje się nowa, ale tak naprawdę wcale nowa nie …

Continue Reading

MIT #3 „NA ROZWIJANIE MYŚLENIA KRYTYCZNEGO TRZEBA PRZEZNACZYĆ DODATKOWE LEKCJE – NIGDY NIE BĘDĘ MIAŁ(A) NA TO CZASU”

NA ROZWIJANIE MYŚLENIA KRYTYCZNEGO TRZEBA PRZEZNACZYĆ DODATKOWE LEKCJE – NIGDY NIE BĘDĘ MIAŁ(A) NA TO CZASU Oto kilka zasad, których przestrzeganie pomoże zapewnić bezpieczną przestrzeń dla dziecięcego myślenia: Brak oceniania myślenia dzieci, ich przemyśleń, wniosków, interpretacji, hipotez – ani przez oceny liczbowe, ani przez ciętą ripostę, ani mowę ciała. Wolność myśli, wolność wypowiedzi. Pokazanie narzędzi myślowych, które pomogą zawęzić myślenie, …

Continue Reading

MIT #2 „MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ”

MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ POGODZIĆ Z PODSTAWĄPROGRAMOWĄ MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DASIĘ …

Continue Reading