Instytut Krytycznego Myślenia – Rozwijamy kompetencję krytycznego myślenia w polskiej edukacji

12 oznak myślącej klasy

myślenie krytyczne szkolenie

Po czym poznać uczniów z klasy myślącej krytycznie? 

Oto kilka najbardziej „rzucających się w oczy” wyróżników uczniów pracujących w kulturze myślenia:

1. Zadawanie głębokich i przemyślanych pytań

Krytycznie myślący uczniowie są ciekawi i zadają pytania, które wykraczają poza powierzchowne zrozumienie. Kwestionują założenia i starają się odkryć głębsze znaczenia.

Przykład: Zamiast pytać tylko „Co się stało?”, mogą zapytać: „Dlaczego myślisz, że to się stało i jakie mogą być tego konsekwencje?”

2. Poszukiwanie dowodów i uzasadnień

Uczniowie nie przyjmują informacji za pewnik; szukają dowodów na poparcie twierdzeń i interesują ich przyczyny stojące za pomysłami.

Przykład: Uczeń badający argument będzie prosić o źródła lub dane zamiast po prostu przyjmować opinie za fakty.

3. Łączenie pomysłów

Uczniowie łączą nowe informacje z wcześniej zdobytą wiedzą, wiążąc koncepcje z różnych dziedzin i dostrzegając wzorce w nauce.

Przykład: W dyskusji o środowisku uczeń może połączyć pomysły z ekonomii, takie jak analiza kosztów i korzyści, aby ocenić wpływ polityki.

4. Refleksja nad własnym myśleniem

Uczniowie angażują się w metapoznanie, czyli myślenie o swoim własnym procesie myślowym i identyfikowanie obszarów do poprawy.

Przykład: Po rozwiązaniu problemu mogą powiedzieć: „Zdałem sobie sprawę, że przyjąłem błędne założenie—następnym razem zacznę od sprawdzenia swoich założeń”.

5. Rozważanie wielu perspektyw

Uczniowie aktywnie rozważają sytuacje z różnych punktów widzenia, rozpoznając, że złożone problemy często mają więcej niż jedną stronę.

Przykład: Podczas omawiania wydarzeń historycznych biorą pod uwagę, jak różne grupy (np. kolonizatorzy vs. rdzenni mieszkańcy) mogły inaczej doświadczać tego samego wydarzenia.

6. Kwestionowanie założeń

Krytyczni myśliciele nie przyjmują rzeczy takimi, jakie są; kwestionują status quo i badają ukryte założenia.

Przykład: W debacie na temat technologii uczeń może zapytać: „Czy zakładamy, że cała technologia jest korzystna? Jakie są wady?”

7. Prezentowanie swojego procesu myślowego

Uczniowie potrafią jasno wyjaśnić, jak doszli do wniosku, rozbijając swoje rozumowanie na logiczną sekwencję.

Przykład: Uczeń na lekcji matematyki może opisać każdy krok złożonego równania, wyjaśniając, dlaczego każda operacja była konieczna.

8. Rozpoznawanie uprzedzeń

Krytycznie myślący uczniowie identyfikują potencjalne uprzedzenia u siebie i innych i dostosowują swoje myślenie.

Przykład: Analizując artykuł prasowy, mogą powiedzieć: „To źródło wydaje się stronnicze wobec określonego punktu widzenia politycznego—spójrzmy na inną perspektywę.”

9. Krytyczna ocena informacji

Uczniowie oceniają wiarygodność informacji, odróżniając rzetelne źródła od nierzetelnych.

Przykład: W projekcie badawczym priorytetem są dla nich artykuły recenzowane naukowo, a nie niezweryfikowane strony internetowe.

10. Otwartość na zmianę zdania

Uczniowie są gotowi zmienić swoje zdanie, gdy przedstawione zostaną nowe, przekonujące dowody, wykazując pokorę intelektualną.

Przykład: Uczeń, który początkowo popierał określony argument, może powiedzieć: „Po przeczytaniu tego badania widzę, że istnieje silna kontrargumentacja, której nie brałem pod uwagę.”

11. Rozwiązywanie problemów z kreatywnością

Krytyczni myśliciele podchodzą do problemów z kreatywnością, badając wiele rozwiązań i myśląc nieszablonowo.

Przykład: W projekcie grupowym mogą zasugerować nietypowe podejście, jak użycie formatu opowiadania do przedstawienia danych.

12. Przemyślana i efektywna komunikacja

Uczniowie komunikują swoje pomysły jasno, popierając swoje argumenty przemyślanymi rozważaniami i dowodami.

Przykład: W dyskusjach używają ustrukturyzowanych argumentów, takich jak „Na podstawie dowodów mój wniosek jest… ponieważ…”, pokazując dobrze skonstruowaną linię rozumowania.

Te znaki wskazują, że uczniowie aktywnie angażują się w proces uczenia się, myślą głęboko i stosują umiejętności krytycznego myślenia w różnych kontekstach. 

Scroll to Top