Must have o myśleniu krytycznym

Sprawczość to nie przywilej ucznia – dlaczego zmiana musi zacząć się od dorosłych
Kiedy zaczynamy rozmawiać o sprawczości w szkole, bardzo szybko pojawia się temat uczniów. Czy są gotowi na odpowiedzialność? Czy potrafią podejmować decyzje? Czy poradzą sobie z wolnością? I choć to są ważne pytania, to jest jedno, które pojawia się zdecydowanie za rzadko: czy my – dorośli – jesteśmy gotowi na sprawczość? Bo sprawczość nie jest prezentem, który wręczamy uczniowi, kiedy „na to zasłuży”. Nie jest czymś, co można przekazać na próbę, sprawdzić, a potem ewentualnie
Dlaczego dorośli w szkole muszą najpierw myśleć – zanim zaczną uczyć myślenia?
„Uczmy dzieci krytycznie myśleć.”„Rozwijajmy kreatywność, kooperację, komunikację.”Te hasła padają dziś wszędzie – od podstawy programowej, przez strategie edukacyjne, aż po szkolne pokoje nauczycielskie.Ale jest jedno pytanie, które zaskakująco rzadko się pojawia: Czy sami – jako dorośli – naprawdę doświadczamy tych kompetencji w swoim codziennym życiu zawodowym? 🟡 4K to nie tylko dla ucznia Zbyt długo traktowaliśmy 4K jako „umiejętności ucznia przyszłości”.Jako

„Jeśli się mylę, to znaczy, że jestem słaby” – czyli jak przekonania sabotują uczenie się
W każdej szkole, każdego dnia, ktoś wybiera milczenie zamiast działania. Uczeń, który zna odpowiedź, ale nie podnosi ręki. Nauczyciel, który rezygnuje z nowej metody, bo nie ma pewności, czy „to wypali”. Lider, który nie zadaje pytania, bo obawia się, że wyjdzie na niekompetentnego. Wspólnym mianownikiem tych sytuacji nie jest brak wiedzy, odwagi czy kompetencji – ale przekonania. To one kształtują nasze wybory bardziej niż jakiekolwiek programy czy procedury. Są jak cichy

„Zaczyna się w pokoju nauczycielskim” – czyli dlaczego 4K to nie jest program tylko dla uczniów
Gdy rozmawiamy o kompetencjach 4K – krytycznym myśleniu, komunikacji, kooperacji i kreatywności – często pierwsze pytanie brzmi: „Jak to wdrożyć u uczniów?”. I tu pojawia się pierwszy problem. Bo 4K to nie jest program dydaktyczny. To nie jest zestaw scenariuszy do zrealizowania, lista ćwiczeń, które „zrobimy na godzinie wychowawczej”. 4K to coś znacznie głębszego – to kultura pracy, którą tworzą dorośli. I wszystko zaczyna się tam, gdzie rzadko

Jak sprawczy nauczyciel zmienia edukację od środka?
Zmiany w edukacji często postrzegane są jako efekt decyzji podejmowanych na poziomie systemowym – reform, nowych programów nauczania czy zmian w prawie oświatowym. Jednak prawdziwa transformacja zaczyna się tam, gdzie nauczyciel decyduje się inaczej spojrzeć na swoją rolę. Nie czekając na odgórne wytyczne, sprawczy nauczyciel już dziś może wprowadzać do swojej klasy kulturę myślenia, samodzielności i refleksji, a tym samym kształtować

Czy masz dość szkoleń, które nic nie zmieniają?
🔹 Czy masz wrażenie, że wiele szkoleń w Twojej szkole wygląda tak samo – prowadzący mówi, slajdy się zmieniają, a nauczyciele po prostu czekają na koniec?🔹 Czy nauczyciele sygnalizowali Ci, że szkolenia są nudne i mało angażujące, mimo że miały być „interaktywne”?🔹 Czy widziałeś, jak uczestnicy na szkoleniach siedzą biernie, sprawdzają telefon i czekają na przerwę, zamiast angażować się w myślenie?🔹 Czy masz dość warsztatów, po których nauczyciele nie wprowadzają żadnych zmian,

✨ KULTURA BŁĘDU – ODWAŻNY KROK KU ZMIANIE ✨
Wczoraj, 5 marca, miałam przyjemność poprowadzić szkolenie „Kultura błędu” w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sobiekursku. To wyjątkowe wydarzenie nie tylko ze względu na temat, ale również na otwartość i gotowość tej szkoły do podejmowania wyzwań. Jako pierwsi zdecydowali się na ten warsztat, pokazując ogromną odwagę i chęć zmiany podejścia do edukacji! 🔹 Błąd jako element naukiPodczas warsztatu zgłębialiśmy temat błędu – nie jako porażki, ale jako szansy na rozwój,

Sprawczy nauczyciel – przewodnik, nie wykładowca
Współczesny świat wymaga od ludzi nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim umiejętności jej przetwarzania, analizowania i zastosowania w praktyce. W tradycyjnym modelu edukacji nauczyciel był głównym źródłem informacji, a rolą ucznia było przyswajanie i odtwarzanie przekazywanej wiedzy. Jednak w obliczu dynamicznych zmian społecznych i technologicznych takie podejście traci na skuteczności. Dzisiaj nauczyciel nie powinien być tylko wykładowcą, ale przewodnikiem, który wspiera uczniów w ich rozwoju i zachęca do samodzielnego