...

Instytut Krytycznego Myślenia – Rozwijamy kompetencję krytycznego myślenia w polskiej edukacji

Must have o myśleniu krytycznym

Czy myślenie krytyczne wpływa na dobrostan nauczyciela?

Tak, oczywiście! Przede wszystkim odciąża nauczyciela z odpowiedzialności za nauczanie. Nie od dziś wiadomo, że konia można przyprowadzić do wodopoju, ale nie można go zmusić do napicia się. Tak samo jest z nauczaniem. Można zmusić dzieci do przychodzenia do szkoły, bycia na lekcjach, ale nie można ich zmusić do uczenia się. Rola nauczyciela, który nauczy ucznia czegokolwiek jest iluzją, w której żyliśmy przez ostatnie 200 lat. W myśleniu krytycznym mówimy, że nauczyciel może zadbać, 

Kontynuuj czytanie »
myślenie krytyczne szkolenie
Myślenie krytyczne
Katarzyna Bębenek

Mamy być może morze możliwości…

Rutyny MK:  Materiał: -> mit o Dedalu i Ikarze (5 klasa) lub „Możliwości” Wisława Szymborska (6 klasa) -> książka Może autorstwa Kobiego Yamady, zilustrowanej przez Gabriellę Barouch  Zajęcia rozpoczęliśmy od zapoznania się z mitem o Dedalu i Ikarze w klasie piątej, a w szóstej zmierzyliśmy się z wierszem Wisławy Szymborskiej pt. „Możliwości”.  W analizie i interpretacji tekstu pomogła uczennicom i uczniom rutyna Widzę, myślę, zastanawiam

Kontynuuj czytanie »

O myśleniu krytycznym, ale nie krytykowaniu

Czym jest myślenie krytyczne? Po co  nam myślenie krytyczne? Dlaczego warto wprowadzać  kulturę myślenia krytycznego? Czy myślenie krytyczne „współgra” z tym, co wypracowaliśmy dotąd w naszej szkole?  To tylko kilka spośród najczęstszych pytań, na które odpowiadam, odkąd zostałam trenerką myślenia krytycznego.  Ten artykuł ma za zadanie nieco przybliżyć samą ideę, która wydaje się nowa, ale tak naprawdę wcale nowa nie jest. Lew Wygotski, rosyjski

Kontynuuj czytanie »
myślenie krytyczne szkolenie
Myślenie krytyczne
Maciej Winiarek

Dlaczego potrzebujemy kompetencji krytycznego myślenia? Czy ta umiejętność jest w stanie pomóc nam rozwiązywać problemy i podejmować odpowiednie decyzje?

Krytyczne myślenie – na czym polega? Krytyczne myślenie to umiejętność analizowania informacji i argumentów w sposób obiektywny, aby ocenić ich wiarygodność i logiczność. Kluczowe aspekty krytycznego myślenia obejmują takie zagadnienia jak: Krytyczne myślenie wymaga zarówno umiejętności intelektualnych, jak i postaw, takich jak uczciwość intelektualna, sceptycyzm i pokora poznawcza. Jest to kluczowe w edukacji, pracy zawodowej i codziennym życiu, ponieważ pozwala

Kontynuuj czytanie »

Jakie korzyści dla nauczyciela są ze stosowania myślenia krytycznego?

Przede wszystkim odciąża nauczyciela 😊 Nie muszą mówić cały czas, nie muszę wyjaśniać, tłumaczyć, podpowiadać, naprowadzać, robić całą robotę za dzieci – to wszystko jest już niepotrzebne, nauczyciel może odpocząć. Nauczyciele szybko orientują się, że nie muszą być już siłą sprawczą całego procesu – teraz to od ucznia wszystko zależy: jak potoczy się lekcja, w jakim kierunku, czym będziemy

Kontynuuj czytanie »

Trzeba załadować taczki, czyli o motywacji do uczenia się

Każdy chyba nauczyciel przeżywał w swojej karierze takie lekcje. Temat wydaje się ciekawy i o dziwo praktyczny. Przygotowujesz więc atrakcyjne pomoce, świetne ćwiczenia, ciekawe zadania. Jesteś pewna/pewny, że tym razem będą to świetne zajęcia, wchodzisz do klasy i… widzisz apatyczne spojrzenia, ciała uczniowskie polegujące na ławkach w najbardziej nieprawdopodobnych pozach, zmęczenie, znudzenie, ziewanie. Mogłoby się wydawać, że dzieje się tak dlatego,

Kontynuuj czytanie »

Malala jest jak respirator, który pomaga i utrzymuje ludzi przy życiu (ucz.kl.6)

Nie potrafię, nie wiem, nie uda się, a znasz Malalę? Może ona Cię przekona, że chcieć to móc. Na dzisiejszym spotkaniu z Szóstoklasistami rozmawiamy o tym, że świat należy do odważnych i empatycznych oraz o dyskryminacji dziewczynek. Postawy MK Rutyny MK Materiał Lekcję zaczęliśmy od zapoznania się z historią Malali. Swoje  wrażenia z lektury tekstu uczniowie przedstawili rutyną myślową MOST, która bardzo dobrze sprawdza się również do streszczania czytanych

Kontynuuj czytanie »
myślenie krytyczne szkolenie
4K
Maciej Winiarek

Kompetencje 4K( kompetencje miękkie) – kompetencje przyszłości. Krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja, kooperacja. Czy rozwijanie kompetencji 4K jest tak ważne na rynku pracy? Czy miękkie kompetencje – kompetencje XXI wieku stanowią podstawę naszego rozwoju i działania?

Czym są kompetencje 4K czyli kompetencje miękkie? Kompetencje 4K to zestaw umiejętności miękkich, które są kluczowe w współczesnym świecie pracy i edukacji, obejmujące: kreatywność, krytyczne myślenie, komunikację i kooperację. Kreatywność pozwala na generowanie nowych pomysłów i rozwiązań, krytyczne myślenie umożliwia analizowanie faktów i podejmowanie przemyślanych decyzji. Komunikacja jest niezbędna do efektywnego przekazywania i wymiany informacji, natomiast kooperacja odnosi się do zdolności pracy

Kontynuuj czytanie »
Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.