Nie potrafię, nie wiem, nie uda się, a znasz Malalę? Może ona Cię przekona, że chcieć to móc. Na dzisiejszym spotkaniu z Szóstoklasistami rozmawiamy o tym, że świat należy do odważnych i empatycznych oraz o dyskryminacji dziewczynek.
Postawy MK
- Potrafisz przetwarzać informacje.
- Kwestionujesz oczywistości, własne założenia.
- Rozwiązujesz problemy.
Rutyny MK
- Most 1
- Teza, argument, pytanie
- Doubble – bubble
Materiał
- Malala Yousafzai, Malala i jej czarodziejski ołówek, Wydawnictwo Tekturka, Lublin 2018.
- Piotr Doby, Łukasz Majewski, Była sobie dziewczynka, Wydawnictwo Tadam, Kraków 2018, s.41(Afganistan).
Lekcję zaczęliśmy od zapoznania się z historią Malali. Swoje wrażenia z lektury tekstu uczniowie przedstawili rutyną myślową MOST, która bardzo dobrze sprawdza się również do streszczania czytanych treści.
Przykładowe skojarzenia:
- pomoc, wytrwałość, odwaga
- dziewczyna z Pakistanu, pomoc ludziom i pisanie książki
- męka, nieszczęście, zakazy
- tekst jest o dziewczynce, która chce naprawić atmosferę w kraju, zapobiegać biedzie i odmienić życie kobiet
- tekst jest o dziewczynce z Pakistanu, której zostało zakazane chodzenie do szkoły
- Malala zaczęła pisać o tym, co się działo w Pakistanie
- pomoc innym ludziom, ołówek, dzieci
- marzycielka, ciekawa świata, artystka
PYTANIA
- Dlaczego mieszkała na wysypisku?
- Dlaczego pomaga innym w nauce i prawach kobiet?
- Czy ten magiczny ołówek się kiedyś skończy?
- Czy można zwyczajną gumką zmazać magiczny ołówek?
- Dlaczego Malala chciała pomóc innym?
- Dlaczego Malala zaczęła pomagać innym?
- Malala mieszkała w domku czy w bloku?
- Dlaczego Malala nie była chroniona, jeśli napisała tak dobrą książkę?
- Czy kiedyś książka o zaczarowanym ołówku się skończy?
- Z jakiego powodu Malala akurat chciała magiczny ołówek, a nie długopis?
- Jak to się stało, że to akurat małe dziewczynki muszą pracować w domu, a nie mężczyźni?
- Kiedy działa się akcja?
- Dlaczego Malala ryzykowała życiem dla nieznajomych?
PORÓWNANIE
- Malala jest jak uśmiech, który pojawia się na twarzach dzieci.
- Historia Malali jest podobna do sznurka łączącego dobro z nieszczęściem, wojną i zakazem.
- Malala jest jak respirator, który pomaga i utrzymuje ludzi przy życiu.
- Historia Malali jest jak duże szczęście.
- Historia Malali jest jak magiczna opowieść o rycerzu, który odmienił życie mieszkańców zamku.
- Malala jest jak bohaterka świata
W tym miejscu zatrzymaliśmy się, aby porozmawiać o emocjach i odpowiedziach uczniów. Po dyskusji zajęliśmy się jednym ze zdań z historyjki, aby utrwalić wiadomości o relacjach między wyrazami w zdaniu. Rozrysowaliśmy wykres zdania pojedynczego: Ludzie chcieli poznać historię mojego życia.
Zapoznałam uczniów z kolejnym, spójnym tematycznie, tekstem o dziewczynkach z Afganistanu. Znów bardzo poruszyła uczniów sytuacja dziewcząt w tym kraju. W DOUBBLE BUBBLE zestawiliśmy warunki do życia dziewcząt w Europie oraz Południowej Azji. Do podsumowania tematu posłużyła nam argumentacyjna rutyna myślowa TEZA-ARGUMENT-PYTANIE. Tezę zaproponowali uczniowie – Malala zmieniła świat na lepsze.
Argumenty
- Zgadzam się z tym zdaniem, ponieważ Malali było trudno, ale się nie poddała i pomogła kobietom.
- Tak, ponieważ pokonała trudności i mówiła światu o krzywdzie innych dziewcząt.
- Malala przez to, że opisywała sytuacje dziewczyn, zmieniła swoją i ich rzeczywistość na lepszą.
- Tak, ponieważ kobiety dzięki niej mają więcej praw.
- Zgadzam się z tezą, ponieważ dzięki jej magicznemu ołówkowi, który był wielokrotnie zmazywany, udało się posłać do szkół wiele dziewczyn i kobiet.
- Zgadzam się, ponieważ przez jej działania w niektórych rejonach teraz dziewczyny mogą chodzić do szkoły oraz mają więcej praw. Nie muszą siedzieć w domach, tak jak kiedyś.
- Zgadzam się z tą tezą, ponieważ dzięki niej kobiety i dzieci były bardziej doceniane.
Pytania
- Czemu dalej pracuje nad prawami kobiet i dziewcząt?
- Czy jej się już nie znudziło pisanie o tym?
- Czemu po postrzeleniu nie zrezygnowała?
Pełne myślenia z ważnymi refleksjami. spotkanie Warto patrzeć dalej niż na czubek swojego nosa, granice kraju, tradycji, kultury. Obserwować, poznawać, doceniać, co się ma. Może nie każdy musi być jaka Malala, ale warto chociaż mieć swoje zdania i potrafić je bronić?