Instytut Krytycznego Myślenia – Rozwijamy kompetencję krytycznego myślenia w polskiej edukacji

Lekcje czy relacje cz. 3

Ostatnie część analizy konfliktu wewnętrznego nauczyciela, czy rodzica.

Teraz analiza dolnej części chmurki. Spójrzmy na Żądanie i Potrzeby

Zobaczcie proszę tabelę.

W pierwszej kolumnie są wyartykułowane przekonania, założenia. W drugiej jest ich ocena czy są w pełni prawdziwe, w połowie, czy w ogóle. A w ostatniej kolumnie nowe, otwierające założenia.

Najważniejsze wnioski z tej analizy:

Po pierwsze

Pomyśl jakie są Twoje potrzeby, wartości w obszarze bycia nauczycielem. Gdy będziesz to wiedziała, to będzie Ci łatwiej podejmować decyzje co i jak chcesz robić

Po drugie

Daj sobie trochę czasu. Już dziś wiadomo, że do maja, a raczej do końca roku szkolnego będzie zdalna praca. Zatem nie spiesz się, poznawaj nowe aplikacje, testuj, rozmawiaj jak najwięcej z uczniami, wspólnie planujcie czas, naukę i zabawę

 

Podsumowanie całej analizy – definiujemy rozwiązanie całego konfliktu

Rozwiązaniem tego konfliktu jest suma pewnych działań, które można podjąć w najbliższych dniach, tygodniach.

Bezmyślne przekazywanie dzieciom jak największe ilości zadań nie jest tu w ogóle rozwiązaniem. Zdaję jednak sobie sprawę, że część nauczycieli zostanie w tej aktywności – nie mi oceniać dlaczego i po co.

Skupię się na rozwiązaniach dla nauczycieli, którzy potrzebuję, poszukują jakości.

W pierwszej kolejności poświęć chwilę sobie – mając wolniejszy czas weź do ręki listę potrzeb (znajdziesz ją bez problemu w Internecie, przygotowana przez NVC). Zaznacz sobie jakie 10-15 potrzeb jest dla Ciebie ważnych w Twoim życiu zawodowym. Pomyśl dalej jak te potrzeby możesz zrealizować w obecnej sytuacji – idealnie będzie jak do każdej potrzeby wypisz 2-4 pomysły jest zaspokojenia. Podobnie możesz zrobić z wartościami (też znajdziesz opracowania w Internecie). Jednym z najtrudniejszych pytań, na które powinnaś odpowiedzieć, aby mieć później spokojną głową to czy jesteś „urzędnikiem czy pedagogiem”. Nie spiesz się – lepiej żebyś poświęciła na to 2-3 dni więcej niż trwała w tym konflikcie przez miesiące.

Gdy to już zrealizujesz to w kolejnych dniach bądź otwarta na nowości technologiczne – porozmawiaj z uczniami o aplikacjach, sposobach kontaktu z nimi poprzez Internet. Kluczowe w pracy zdalnej jest stały i aktywny kontakt z prowadzącym. Przesyłanie kart pdf do wypełnienia nie ma nic wspólnego z e-learningiem.

Daj sobie czas na eksperymentowanie, popełnianie błędów, uczenie się RAZEM z uczniami – to dla nas wszystkich jest nowy, wszyscy jesteśmy tu UCZNIAMI. Jak będziesz szczera i autentyczna w tej niekompetencji to tylko zyskać uznanie, szacunek swoich uczniów.

Ostatnie, to WSPÓŁPRACA – z nauczycielami ze swojej szkoły, ze swoimi uczniami, ze swoimi rodzicami. Komunikacja, wspólne omawianie przeszkód i sukcesów, wzajemne wspieranie się, zrozumienie.

Jest nieskończona ilość pomysłów na realizację podstawy programowej – ciesz się każdego dnia, z odkrywania kolejnych 😊

 

Jak wygląda zamknięcie procesu zrozumienia i rozwiązania konfliktu? Sprawdzamy, czy jeśli zastosujemy te powyższe rozwiązania, to czy WSZYSTKIE potrzeby (góra i dół) zostaną zaspokojone.

Sprawdźcie sami czy macie rozwiązany konflikt.

Jeśli nie, to postarajcie się dołożyć 1-2 działania, które zlikwiduje lukę.

Powodzenia 😊

Scroll to Top