MYŚLENIA KRYTYCZNEGO NIE DA SIĘ ZASTOSOWAĆ NA J.POLSKIM / MATEMATYCE / BIOLOGII ITP.
To kolejny, bardzo powszechny mit na temat rozwijania myślenia krytycznego. Duża część osób, która wie, że myślenie krytyczne jest połączone z filozofią od razu niepokoi się, że wdrożenie MK w swojej klasie będzie wiązało się z koniecznością zdobycia szerokiej wiedzy z zakresu filozofii czy etyki – obawiają się, że ich obowiązkiem w pierwszej kolejności jest zdobycie uprawnień z tego przedmiotu.
Spieszę wyjaśnić, że nie muszą Państwo zaznajamiać się z żadnymi pracami Sokratesa, Platona ani nowożytnych myślicieli i filozofów epoki renesansu czy oświecenia. Pomimo ogromnej wartości takich pism, nie mają one praktycznie żadnego zastosowania na lekcjach geografii, chemii czy WOS. Od kilkudziesięciu lat tworzone są narzędzia i rutyny krytycznego myślenia, które – choć nie wiążą się z tymi myślicielami – rozwijają w pełni postawy osoby myślącej krytycznie.
Dziś postawy myślenia krytycznego, takie jak: przetwarzanie informacji, odróżnianie faktów od opinii, kwestionowanie, tworzenie hipotez i ich sprawdzanie, tworzenie związków przyczynowo-skutkowych, rozwiązywanie problemów, związane są bezpośrednio z realiami, w jakich żyjemy – zalewającymi nas informacjami, fake newsami, manipulacjami, itp.
Nasze podejście ma wymiar bardzo praktyczny, pragmatyczny i jego celem jest przygotowanie człowieka do radzenia sobie w szybko zmieniającym się świecie. Na jego potrzeby zostaływłaśnie stworzone narzędzia i rutyny myślowe, które stosowane systematycznie, cyklicznie, powszechnie rozwiną u wszystkich dzieci wskazane wyżej postawy.
Wszystkie trzy mamy bardzo dokładnie rozpracowane, dostosowane do polskiego rynku, kultury, polskiej edukacji. Samo przetłumaczenie jest tu zdecydowanie NIEWYSTARCZAJĄCE.
Do stosowania tych narzędzi potrzebują Państwo jedynie szkolenia, które pokaże, jak ich używać. Wszystkie narzędzia myślowe są dla dzieci – to one mają je stosować, to im mają być pomocne. Nauczyciel jest tu pośrednikiem, który udostępnia narzędzia dzieciom, nie trzyma ich tylko dla siebie.
Podsumowaniem pierwszej części niech będzie poniższe porównanie:
RÓŻNICA MIĘDZY FILOZOFIĄ A NARZĘDZIAMI MYŚLOWYMI
MYŚLENIA KRYTYCZNEGO
- Bardzo duży poziom ogólności
- Dla bardzo świadomego nauczyciela -filozof, etyk
- Dla świadomej młodzieży, która potrafi prowadzić dyskusję
- Celem jest wzrost samoświadomości, rozumienie sensu życia, świata
MYŚLENIA KRYTYCZNEGO
- Konkretne, użytkowe
- Dla każdego nauczyciela przedmiotowego
- Od najmłodszego dziecka, dla każdego ucznia
- Celem jest lepsze zrozumienie treści przedmiotowych, rozwijanie postaw myślenia krytycznego