Instytut Krytycznego Myślenia – Rozwijamy kompetencję krytycznego myślenia w polskiej edukacji

Nowy rok szkolny – nowi my – Nauczyciele, Edukatorzy, Pedagodzy, Przewodnicy, Moderatorzy procesów edukacyjnych!

myślenie krytyczne szkolenie

Nauczyciele to chyba jedyna tak wyjątkowa grupa społeczna, która nastawiona jest na ciągły rozwój, bezustanne poszukiwanie nowych usprawnień, testowanie nowych rozwiązań.

Czy ulepszenia i zmiany muszą zawsze oznaczać rewolucję i całkowite odejście od tego, co robiliśmy? Czy można zmienić postrzeganie swojej roli jako Nauczyciela bez odrzucania wszystkiego co się do tej pory wypracowało? Czy tylko drastyczne posunięcia mogą przynieść efekt?

W naszej opinii najlepszym = najbardziej efektywnym i mającym szansę na sukces, rozwiązaniem jest ewolucyjne podejście do zmian. Kluczowym jest jednak, aby strategie (drobne zmiany), które wprowadzamy były konsekwentnie i systematycznie obecne w naszym warsztacie pracy.

Jak zatem wzrastać jako Nauczyciel w bezpieczny i efektywny sposób?

Poniżej znajdziecie kilka pomocnych strategii!

1. Zacznij od małych rzeczy

Nie próbuj zmienić wszystkiego na raz. Zidentyfikuj obszary w swojej pracy, które według Ciebie najpilniej wymagają zmiany, nowego, świeżego podejścia i od nich zacznij swój proces zmian. Jeśli na przykład uważasz, że zajmujesz zbyt dużo przestrzeni w klasie, za dużo mówisz, tłumaczysz, to postaraj się znaleźć sposób, aby tę przestrzeń oddać swoim Uczniom. Możesz wypróbować działanie narzędzi myślowych, które pomogą Ci usunąć się delikatnie ze sceny klasowej.

2. Zacznij od razu

Zacznij od małych rzeczy i zacznij od razu. Jeśli czujesz, że metoda, na którą trafiłaś/eś jest warta Twojej uwagi – nie zwlekaj z jej przetestowaniem. Zacznij od małych rzeczy, ale zacznij od razu. Wraz z upływem czasu (roku szkolnego) poziom Twojej energii i motywacja do zmiany będą spadały. Jeśli nie zaczniesz od razu, istnieje ryzyko, że nie zaczniesz wcale.

3. Postrzegaj naukę jako system

Wraz z wprowadzaniem zmian konieczne są dostosowania tego co znane i już osadzone. Twoja nowa strategia, nowe narzędzia, zmiana podejścia do roli Nauczyciela zmienią ekosystem sposobu, w jaki nauczasz. I to jest dobre. Podążaj za tym, nie ślepo, ale ze świadomością, że jeśli się nie zmieniasz, nie rozwijasz, to prawdopodobnie więdniesz.

4. Zatrzymaj się i pomyśl

Jednym z najlepszych sposobów rozwoju jako Nauczyciel jest częste zatrzymywanie się w celu poddania analizie, czy refleksji tego co dzieje się w Twoim ekosystemie klasowym i tego co dzieje się z Tobą w procesie rozwoju. Przyjmij pozycję obserwatora, postaw hipotezy i zbadaj co działa, jak działa, dlaczego działa i jakie masz dowody na to, że naprawdę działa.

5. Współpracuj w sposób znaczący

/Dziel się swoim doświadczeniem, poszukuj osób, z którymi możesz wspólnie testować nowe metody, wdrażać nowe strategie i reflektować nad wyzwaniami, które się pojawiają. Wspólne poszukiwanie rozwiązań bardzo wzmacnia relacje w miejscu pracy. Dzielenie się z innymi swoimi nowymi pomysłami działa też motywująco i dopinguje Cię do tego, aby doprowadzić pomysł do końca (chyba że chcesz być znany jako nauczyciel, który rozpoczyna milion projektów, nie doprowadzając żadnego do końca).

6. Słuchaj uczniów

To właśnie Twoi Uczniowie najlepiej ocenią Twoje postępy. Poinformują Cię, jak sobie radzisz i jak „idą” zmiany w Twoim nauczaniu. Dadzą znać (wprost lub między wierszami) co działa, a co musisz jeszcze dopracować. Musisz po prostu być gotowym słuchać ich z otwartym umysłem i rozwijać się w oparciu o informacje zwrotne płynące od nich.

7. Pozostań ciekawy

Jednym z najłatwiejszych sposobów rozwoju jako nauczyciel i zmiany swojego zawodu nauczycielskiego jest pozostanie ciekawym i reagowanie na nowe myślenie krytycznym okiem i sercem otwartym na moc możliwości. Rozbudzając ciekawość w sobie i emanując nią, rozbudzasz ciekawość Uczniów i Nauczycieli wkoło.

8. Świętuj sukcesy!

Przyłapuj swoich Uczniów na sukcesach – małych i dużych – i wspólnie je świętujcie. Bez świętowania sukcesu i rozwoju Twoich Uczniów oraz tego Twojego wkładu w ich sukcesy  – Twoja praca pozbawiona jest głębszego sensu. Tak samo jak Twoi uczniowie muszą widzieć swoje postępy i wierzyć, że to, co robią, działa, Ty też musisz dostrzegać swoje sukcesy w ich sukcesach i czuć, że to co robisz jest wielkie!

Scroll to Top