Kultura myślenia, szczególnie w podejściu promowanym przez nas, pochodzącym z Project Zero z Uniwersytetu Harvarda, skupia się na tworzeniu środowisk edukacyjnych, które promują głębokie, refleksyjne myślenie. Takie klasy stają się miejscami, gdzie uczniowie aktywnie angażują się w proces myślenia, eksploracji i rozumienia.
W kulturze myślenia klasy mogą być rozumiane jako przestrzenie, gdzie:
- Widoczne jest myślenie!
Nauczyciele i uczniowie wspólnie pracują nad ujawnieniem procesów myślowych. Wykorzystują rutyny myślenia, takie jak “Widzę – Myślę – Zastanawiam się”, które pomagają uczniom lepiej zrozumieć własne sposoby myślenia.
- Słyszymy otwarte pytania i dyskusje!
Klasy w kulturze myślenia charakteryzują się otwartymi pytaniami, które skłaniają uczniów do krytycznego myślenia i angażują ich w dyskusje. Ważne jest, aby nauczyciel pełnił rolę przewodnika, a nie tylko dostarczyciela wiedzy.
- Promowane jest wspieranie niezależności myślowej!
Uczniowie są zachęcani do samodzielnego myślenia i formułowania wniosków. Uczy się ich, jak argumentować swoje stanowiska, zadawać pytania i kwestionować odpowiedzi.
- Nauczyciele tworzą sprzyjające myśleniu, kooperacji, komunikacji i kreatywności środowisko!
Kultura myślenia promuje atmosferę zaufania, gdzie błędy są postrzegane jako okazje do nauki, a nie jako porażki. Taka klasa wspiera uczniów w eksperymentowaniu i wyrażaniu własnych myśli.
Jeśli czujesz, że chcesz, aby tak właśnie wyglądała Twoja przestrzeń edukacyjna – zapraszamy Cię do kontaktu, podpowiemy Ci jak tego dokonać!