Instytut Krytycznego Myślenia – Rozwijamy kompetencję krytycznego myślenia w polskiej edukacji

Bo każdy z nas jest inny. I każdy jest darem.

Bo każdy z nas jest inny. I każdy jest darem.

Rozmowy o różnorodności, swoim miejscu w grupie, rozmowy o empatii oraz asertywności zawsze potrzebne i zawsze ważne. Tym razem zajęcia wychowawcze w klasie 5 w ramach kształcenia kompetencji kluczowych (kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się) w oparciu o świetny tekst z bardzo ważnej publikacji Wszystkie kolory świata. Polecamy 😊

 

Postawy myślenia krytycznego

  • Rozwiązujesz problemy.
  • Potrafisz przetwarzać informacje.
  • Rozpoznajesz swoje i innych osób emocje (potrzeby).

Spotkanie rozpoczęliśmy rozmową na temat relacji między ludźmi. Kiedy relacje „działają”, jakie warunki trzeba spełnić, aby komunikacja była udana, obustronna oraz otwarta na potrzeby, zdanie innych. Porównaliśmy relację do torów, które pomagają pociągom dotrzeć do celu.

Kolejnym krokiem było przeczytanie uczniom opowiadania „Dzień Białej Wiewiórki” autorstwa Basi Kosmowskiej (publikacja „Wszystkie kolory świata”).

Poznaliśmy historię pięknej, odważnej, mądrej i białej wiewiórki Basi, która zmagała się z problemem braku akceptacji, postrzegania jako odmiennej, niezrozumienia przez rówieśników. Omówiliśmy treść opowiadania, zachowania bohaterów – innych wiewiórek oraz rodziców Basi. Staraliśmy się wyjaśnić uczucia, które towarzyszyły podejmowanym decyzjom, wypowiadanym słowom. Zaczęliśmy rozmawiać o naszych uczuciach, relacjach rówieśniczych, atmosferze w naszej klasie, czym jest różnorodność, bycie sobą.

Zaproponowałam uczniom zabawę w stworzenie klasowej galerii osobliwości – w formie pisemnej, rysunkowej, przestrzennej. Bawiliśmy się świetnie.

Na zakończenie uczniowie mówili o tym, co zabierają ze sobą z tej lekcji do wirtualnej walizki, co jest dla nich ważne, potrzebne, do wykorzystania w przyszłości.

Prace uczniów:

Scroll to Top