Instytut Krytycznego Myślenia – Rozwijamy kompetencję krytycznego myślenia w polskiej edukacji

Czego uczą nas decyzje trzech świnek?

POSTAWY

  • Przetwarzam informacje
  • Rozpoznaję swoje i innych emocje, potrzeby
  • Kwestionuję oczywistości, własne założenia
  • Odróżniam fakty od opinii

RUTYNY

  • Most
  • Słyszę, myślę, zastanawiam się
  • Double bubble
  • Pomyśl, znajdź parę, podziel się

KOMPETENCJE KLUCZOWE

  • Świadomość i ekspresja kulturalna
  • Osobiste, społeczne, umiejętności uczenia się

MATERIAŁ

  • Agnieszka Łuczak, Anna Murdzek, Kamila Krzemieniewska-Kleban, Między nami. Język polski 4, GWO, Gdańsk 2021 (Peter Holeinone, Trzy małe świnki).
  • Karolina Grabarczyk, Nika Jaworowska, Trzy świnki, Tribajka, Gdańsk 2019.

Spotkanie z lekturą na wesoło. Słomuś, Cegluś i Drewienko zawsze budzą emocje uczniów, zwłaszcza, że każdy z nich może nazwać bohaterów wedle uznania, byle zgodnie z treścią utworu. Lekcję zaczęliśmy od rutyny myślowej MOST do rzeczownika decyzja.  Zapoznaliśmy się ze skojarzeniami uczniów, pytaniami budzącymi ich ciekawość odnośnie tego słowa oraz porównaniami.

Kolejnym krokiem było odczytanie tekstu z podręcznika, by następnie uczniowie rutyną SŁYSZĘ-MYŚLĘ-ZASTANAWIAM SIĘ mogli zapisać swoje obserwacje i przemyślenia. Porozmawialiśmy o tym, co zwróciło uwagę uczniów, zdziwiło, zainteresowało. Czwartoklasiści w parach uzupełnili kartę pracę z podręcznika-przyporządkowali domkom świnek określenia oraz cechy charakteru każdemu z bohaterów.

Następnie uczniowie wybierali z zaproponowanych w podręczniku przysłów to, które według nich najbardziej adekwatnie oddaje sedno utworu. Wcześniej objaśniliśmy znaczenie przysłów.

myślenie krytyczne szkolenie

zdj. z podręcznika GWO

 

Zapoznałam uczniów z treścią książeczki wydawnictwa Tribajka. To publikacja również obrazkowa. Czytałam Czwartoklasistom historię trzech świnek, sióstr. Do treści razem rysowaliśmy obrazki, zgodnie w wytycznymi autorek. Duuużo śmiechu i analiz. Ciekawy kontekst oraz aktywność. Postanowiliśmy oba utwory zestawić rutyną DOUBLE BUBBLE. Wszyscy zaangażowali się w szukanie cech wspólnych i różniących oba utwory oraz prosiaczki i świnki.

Spotkanie zakończyliśmy rozmową w parach, której celem było wymienienie się odpowiedziami na pytanie z tematu.

myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie

Scroll to Top