POSTAWY
- Kwestionuję oczywistości, własne założenia.
- Rozwiązuję problemy.
- Rozpoznaję swoje i innych emocje.
KOMPETENCJE KLUCZOWE
- Obywatelskie
- Osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
RUTYNY
- Most
- Widzę, myślę, zastanawiam się
- Teza, argument, pytanie
- Pomyśl, znajdź parę, podziel się
- 5xdlaczego
MATERIAŁ
- Bright, J.Field, Koala, który się trzymał, Zielona Sowa, Warszawa 2021r.
Łączenie treści literackich i gramatycznych staje się dla mnie priorytetowe. W życiu nie oddzielamy tych działów, wszystko musi na co dzień współgrać, razem z refleksją. Przykładem takiej lekcji może być, bardzo na czasie, spotkanie z uczniami i rozmowa o zmianach. Na początku wprowadzenie, np. MOSTEM, gdzie dowiaduję się od uczniów, że dla kogoś zmiana to nowość/zagmatwanie/podekscytowanie. Uczeń zapytuje, dlaczego ludzie zmian się boją i po co one są nam potrzebne. Uważa, że zmiana jest jak poznanie nowego człowieka. Proszę mi wierzyć, że wszyscy uczniowie zadanie wykonują. Czasami brakuje komuś pytania lub porównania, ale z każdym kolejnym mostem odpowiedzi przybywa, a nieśmiałość zastępuje pewność. Aby było nam łatwiej rozmawiać o zmianach w życiu, poznajemy historię misia. Uczeń po wysłuchaniu treści utworu, kolejną rutyną SŁYSZĘ-MYŚLĘ-ZASTANAWIAM SIĘ, dzieli się z klasą informacją, że usłyszał historię bohatera, który co dzień robi to samo. Pomyślał, że zwierzątko stresowało się zejściem z drzewa. Zastanawiające okazało się to, czy koala kiedyś zszedł na ziemię i spotkało go coś złego.
Omówienie sytuacji bohatera dało nam wiele przykładów empatii, zastanowienia oraz elementów debaty. Następnie z koalą przeszliśmy do TEZY, ARGUMENTU, PYTANIA. Jedną z tez, którą wybraliśmy wspólnie z propozycji do uzasadnienia była: „Nigdy nie mów nigdy”. Jedna z uczennic napisała, że zgadza się z tymi słowami, bo w jej ulubionej lekturze „Ronja, córka zbójnika”, bohaterka po pierwszym dniu w lesie została zaatakowana przez szarucha, a i tak kolejnego dnia wróciła do tego miejsca i stanęła twarzą w twarz ze swoimi lękami. Wygrała. Spędzała czas w lesie, co nauczyło moją uczennicę, aby się nigdy nie poddawać. Zadała również pytanie: Ile procent ludzi dąży do swych celów?
Następnie uczniowie w parach zastanawiali się, co to znaczy być sobą. Aby utrwalić treść utworu oraz przypomnieć omawiane niedawno części mowy, w grupach wypisywali osobowe formy czasownika związane z działaniami misia koala, najważniejsze rzeczowniki związane z tekstem, charakterystyczne dla opowiadania przymiotniki oraz liczebniki. Dzięki ciekawej, krótkiej historii, postawom i rutynom MK szóstoklasiści na zajęciach mieli kształcenie literackie, kulturowe i językowe, tworzyli wypowiedzi. Mieli czas na samokształcenie. A na podsumowanie ponownie zadbanie o poprawny zapis przy rutynie 5XDLACZEGO.
Dlaczego tak ważne jest odkrywanie własnego ja?
Byśmy wiedzieli, kim jesteśmy.
Żeby podejmować decyzje, które nie będą wbrew nam.
Żeby dobrze się ze sobą czuć i nie żałować.
Żeby poczuć swoją wartość i mieć czyste sumienie.
Powyższy przykład lekcji pokazuje myślenie ucznia, różnorodność aktywności i celowość działań.