...

Instytut Krytycznego Myślenia – Rozwijamy kompetencję krytycznego myślenia w polskiej edukacji

Nie warto zadzierać z silnymi kobietami (ucz.kl.6). Poznajemy legendarną Wandę

POSTAWY

  • Potrafisz przetwarzać informacje
  • Rozwiązujesz problemy
  • Kwestionujesz oczywistości i własne założenia
  • Potrafisz analizować, oceniać

KOMPETENCJE KLUCZOWE

  • Obywatelskie
  • Osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
  • W zakresie przedsiębiorczości

RUTYNY

  • Most 1
  • Pomyśl- znajdź parę- podziel się
  • Teza-argument-pytanie
  • Winda

MATERIAŁ

  • Agnieszka Łuczak, Anna Murdzek, Między nami. Język polski 6, GWO, Gdańsk 2020, s.148 (Agnieszka Suchowierska, Wanda i Wanda).
  • Tina Oziewicz, Co robią uczucia?, il. Aleksandra Zając, Dwie Siostry, Warszawa

Spotkanie z legendarną Wandą należało rozpocząć z przytupem, wybraliśmy rutynę MOST do rzeczownika odwaga. Po odczytaniu i rozmowie o propozycjach uczniów zatrzymaliśmy się, by podyskutować o cytacie z książki Tiny Oziewicz, że Odwaga odpoczywa w samym środku lasu. To już nasze kolejne spotkanie z tą cudowną publikacją.

Odczytaliśmy z podręcznika tekst o Wandzie, wcześniej uczniowie poznali pytania, na które powinni znaleźć odpowiedź, by następnie w grupach przygotować notatkę o bohaterce według jednego schematu. Szukali odpowiedzi  na pytania: Kim była? Z jakiej rodziny pochodziła? Jaka była? Jaką była władczynią? Jakie trudne decyzje podjęła?

Po rutynie myślowej POMYŚL-ZNAJDŹ PARĘ I PODZIEL SIĘ przejechaliśmy się razem WINDĄ i poznaliśmy przemyślenia każdej z grup.

Przyszedł czas, aby wykorzystać zebraną wiedzę do argumentowania. Najpierw wspólnie zebraliśmy tezy, które uczniom „pasowały” do tematyki zajęć:

  1. Nie warto wychodzić za kogoś, kogo się nie kocha.
  2. Urodą można wygrać wojnę.
  3. Warto być odważnym.
  4. Nie warto zadzierać z silnymi kobietami.
  5. W życiu są ważniejsze sprawy niż małżeństwo.
  6. Ślub należy brać tylko z miłości.

7.Miłość to nie przymus.

  1. Do miłości trzeba dojrzeć.
  2. Trzeba mieć swoje zdanie i być niezależnym.
  3. Mądrością pokonasz wszystkie problemy.
  4. Odwzajemniona miłość uskrzydla.

Dobre, prawda!?! A to dopiero połówka klasy szóstej 😊!

Następnie każdy uczeń wybierał swój punkt do argumentacji (wedle wcześniej ustalonych wytycznych) rutyną TEZA-ARGUMENT-PYTANIE. Zapoznaliśmy się z propozycjami uczniów, przeanalizowaliśmy budowę argumentów, dobór lektur oraz pytania, jakie zaproponowali uczniowie. Jednym z nich, o sile kobiet, zajmiemy się na godzinie wychowawczej.

Myślenie zatrzymuje, rozwija, łączy i powoduje uśmiech na twarzy 😊.

myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie myślenie krytyczne szkolenie

 

 

Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.