...

Instytut Krytycznego Myślenia – Rozwijamy kompetencję krytycznego myślenia w polskiej edukacji

Pamiętajcie, egzamin już w maju! Grzmią z każdej strony…

Pamiętajcie, egzamin już w maju! Grzmią z każdej strony… Egzamin, no właśnie. Nad ósmoklasistami i nauczycielami ciągle widmo egzaminu, realizacji podstawy, a szczególnie podczas tylu miesięcy zdalnego  nauczania. Uspokajam, my o tym wiemy i pamiętamy, nie da się inaczej. Ale może warto spokojniej podejść do tematu i różnymi metodami powtarzać, co trzeba, ale nie zabijać ducha rozwoju, radości i ciekawości? Krytyczny myśliciel poradzi sobie z tematem doskonale, zwłaszcza, kiedy może działać drużynowo. Powtórzy gramatykę, wskaże zasady ortografii, a nawet napisze wspólnie rozprawkę, bo przecież w grupie siła, i uczymy się od siebie!   Do powtórek i utrwalania warto wykorzystywać materiał, którego uczniowie nie znają, aby nie korciło ich przywłaszczenie mocy  internetowego lenistwa. Pracują podczas lekcji nad przygotowanymi przeze mnie zadaniami. Praca jest oceniana. Korzystam z tej możliwości, aby uczniowie zdobyli oceny, a ja nie sprawdzam prac „wypożyczonych” od innych. Bogata podstawa programowa, to i materiał dla uczniów powtórkowy bogaty. Poniżej zamieszczam wypracowane materiały z różnych grup (moje dopiski przy sprawdzaniu i potem odesłane do uczniów) dotyczące pracy z tekstem oraz redagowaniem wypracowania. Rozprawka nadal stwarza niektórym problemy, stąd wspólna praca nad kompozycją i treścią.   Uczniowie drużynowo m.in. rozwiązywali problemy, tworzyli logiczne powiązania, analizowali, oceniali, tworzyli hipotezy, przetwarzali otrzymane informacje. Myślenie krytyczne przynosi wspaniałe efekty i wspomaga ucznia w rozwoju. Wiadomo, są błędy, podkreślenia, moje uwagi i wskazówki, nie wszystkie widoczne na zdjęciach, ale przecież na błędach się uczymy, one nas rozwijają i zbliżają do celu, niekoniecznie tylko egzaminacyjnego 😊.   Materiał 1 (głównie do zadań gramatycznych, streszczania i redagowaniu zaproszenia)

Materiał 2 (Internet)

Odpowiedzi uczniów, związane z materiałami 1-3.

Materiał 4. Rozprawka

A teraz czas na zredagowanie rozprawki. Wstęp i zakończenie wspólnie, każdy po jednym argumencie.

Teza: Rzeczy niezwykłe są na wyciągnięcie ręki.

Teza: Za łatwo oceniamy ludzi.

Teza: Łzy przekształcają się w perły.

Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.