...

Instytut Krytycznego My┼Ťlenia ÔÇô Rozwijamy kompetencj─Ö krytycznego my┼Ťlenia w polskiej edukacji

Nie┬áma┬ájak w┬ászkole ­čśŐ!

ani Ago, koniec z┬ábyciem Youtuberk─ů (ucz.kl.5)!

Zrzucamy pi┼╝amki, dresy i┬ákapcie, przywdziewamy st├│j ÔÇ×do ludziÔÇŁ i┬áprzechodzimy z┬ápokoju do┬ásali lekcyjnej ­čśŐ!!!

Ale┬ánajpierw kilka s┼é├│w podsumowania, a┬ápotem pomys┼éy na┬ápierwsze spotkania stacjonarne. Do┬áwykorzystania r├│wnie┼╝ po┬áwakacjach ­čśŐ.

 

Postawy

  • Rozpoznajesz swoje i┬áinnych emocje.
  • Przetwarzasz informacje.
  • My┼Ťlisz o┬ákonsekwencjach.
  • Rozwi─ůzujesz problemy.

 

Rutyny

  • Double Bubble
  • R├│┼╝ne punkty widzenia
  • Widz─Ö, my┼Ťl─Ö, zastanawiam si─Ö
  • Most

 

Materiał

  • Karty Dixit
  • Bingo
  • Test na┬áuwa┼╝no┼Ť─ç (autorstwa moich┬áPi─ůtoklasistek)
  • Blop tree,

https://glennlimthots.wordpress.com/2016/03/11/the-blob-tree-psycho-emotional-test/

  • Wady zalet, zalety wad- ─çwiczenie z┬átreningu tw├│rczo┼Ťci
  • Monika Kami┼äska, Nied┼║wied┼║ szuka przyjaci├│┼é, Dwukropek, Warszawa 2021r.
  • K┼é─Öbek w┼é├│czki
  • https://wakelet.com/@KARTY_Z_KLIMATEM
  • Trzy sita (Michel Piquemal, Bajki filozoficzne, s.5)

https://www.facebook.com/photo/?fbid=309611020521038&set=pb.100044164282740.-2207520000..

Patrz─ůc na┬át─Ö┬ágrafik─Ö, pomy┼Ťla┼éam, ┼╝e┬ájest idealna r├│wnie┼╝ do┬ánaszej, nauczycielskiej i┬áuczniowskiej sytuacji, kiedy po┬ámiesi─ůcach pracy zdalnej m├│wi si─Ö o┬ánaszym powrocie do┬ászko┼éy. Przecie┼╝ my┬ánigdzie z┬ániej nie┬áwyjechali┼Ťmy, ca┼éy czas w┬ániej jeste┼Ťmy, pracujemy, rozmawiamy, dzielimy rado┼Ťciami, ale┬áte┼╝ zmagamy z┬ánaszymi s┼éabo┼Ťciami, trudno┼Ťciami.

Ucieszy┼é mnie fakt, ┼╝e┬ázobacz─Ö moich┬áuczni├│w, niekt├│rych pierwszy raz od┬ámiesi─Öcy. Na┬áka┼╝dej lekcji pyta┼éam o┬áich samopoczucie, ÔÇ×jak ┼╝ycie?ÔÇŁ, a┬áoni o┬ámoje. By┼éy pogadanki, pogaduchy, ploteczki, wpadali do┬ánas cz┼éonkowie rodziny, g┼é├│wnie ci┬ápuchaci ­čśŐ. Dbali┼Ťmy o┬árelacje ka┼╝dego dnia, i┬áto┬ánie┬átylko┬ána┬álekcji. Zdalne spotkania, praca online nagina┼éa do┬ániewyobra┼╝alnych kszta┼ét├│w plan lekcji, pracy nauczyciela. W┬ászkole stacjonarnej r├│wnie┼╝ nie┬ájest to┬ázmy┼Ťlone osiemna┼Ťcie godzin, a┬ána┬áÔÇ×onlajnieÔÇŁ rozmowy, pytania, rado┼Ťci i┬áw─ůtpliwo┼Ťci ÔÇ×sp┼éywa┼éyÔÇŁ do┬ánauczyciela o┬áka┼╝dej porze dnia i┬ánocy. ÔÇ×A czy┬ápani wie? Mog─Ö przes┼éa─ç? Pani Agoo! Jest pani? Mog─Ö z┬ápani─ů pogada─ç?ÔÇŁ Zawsze. Dlatego we┬ámnie i┬ápewnie wielu z┬ánas jest baaaardzo du┼╝o emocji do┬áprzepracowania. Tych zwi─ůzanych z┬ánami, naszymi odczuciami, prac─ů, sytuacj─ů rodzinn─ů, ale┬áte┼╝ tych ÔÇ×ofiarowanych, podzielonychÔÇŁ z┬áwieloma uczniami,┬á r├│wnie┼╝ z┬árodzicami. Dobrze, ┼╝e┬áopr├│cz lawinowo pojawiaj─ůcych si─Ö szkole┼ä, scenariuszy, ikonografik, webinar├│w, spotka┼ä z┬áekspertem na┬átemat tego, w┬ájaki spos├│b uczni├│w powita─ç w┬ászkole, zaczynaj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ pojawia─ç propozycje, g┼éosy na┬ározmow─Ö o┬ástanie emocjonalnym nauczycieli przechodz─ůcych z┬ápracy zdalnej na┬ástacjonarn─ů. Praca w┬ástarym zespole, a┬ájednak nowym. Niby ja, a┬ájednak inna. Dobrze w┬átej┬ásytuacji mie─ç swojego cz┼éowieka, lub cz┼éowieka -nauczyciela/nauczycielk─Ö, to┬ázawsze pomaga, przegada─ç, poszuka─ç wyj┼Ťcia, roz┼éadowa─ç napi─Öcie, wtedy ┼éatwiej wypi─ů─ç pier┼Ť i┬árzec ÔÇ×mam t─Ö┬ámocÔÇŁ i┬áruszy─ç ku┬áprzygodzie z┬áuczniami z┬áu┼Ťmiechem na┬áustach. Chocia┼╝ je┼Ťli na┬áu┼Ťmiech danego dnia miejsca nie┬áma┬ái┬ájaki┼Ť taki l─Ök przygniata, to┬áte┼╝ nie┬áwarto udawa─ç, uczniowie ceni─ů prawd─Ö. Moi wiedz─ů, ┼╝e┬ápo┬átylu miesi─ůcach izolacji, przekroczenie progu szko┼éy, standardowe ┼Ťmiganie mi─Ödzy klasami, jest wyzwaniem i┬árado┼Ťci─ů, dlatego ustalili┼Ťmy, ┼╝e┬ázrobimy to┬árazem. Moja wewn─Ötrzna ma┼éa Aga kilkana┼Ťcie dni temu r├│wnie┼╝ posz┼éa ┬áz nimi, a┬ápotem obgadali┼Ťmy jak by┼éo ­čśŐ.

W┬ápracy zdalnej, opr├│cz realizacji PP, bo┬áto┬áwa┼╝ne, konieczne i┬ábezdyskusyjne, k┼éad┼éam nacisk na┬árelacje, na┬áGADANIE (a┬ájestem w┬átym dobra :D), na┬áciekawe teksty, filmiki, no┬ái┬áMY┼ÜLENIE KRYTYCZNE. Bardzo mi┬ái┬áuczniom pomog┼éo to┬áw┬átworzeniu naszych lekcji. Postawy i┬árutyny s─ů┬áwyj─ůtkow─ů i┬ászczeg├│ln─ů pomoc─ů w┬ápracy i┬ározwoju nauczyciela oraz┬áucznia.

Przed┬ápostawieniem stopy w┬ászkole, przeprowadzi┼éam z┬áuczniami rozmow─Ö na┬átemat ich oczekiwa┼ä, propozycji, obaw odno┼Ťcie przej┼Ťcia z┬áw┼éasnego pokoju, domu do┬ásali lekcyjnej.

W┬áwypracowanych przez┬ágrupy materia┼éach uczniowie poprosili mnie o┬ározmawianie, prac─Ö w┬ázespo┼éach, zostawienie rutyn, wolno┼Ť─ç w┬ádecydowaniu (formy pracy, sprawdzanie wiedzy), czytanie ciekawych tekst├│w, praktykowanie, wsp├│lne dzia┼éania. Tak┬áte┼╝ si─Ö sta┼éo!!

 

Prowadz─Ö zaj─Öcia j─Özyka polskiego w┬ápi─Öciu klasach. Dwie z┬ánich- pi─ůta i┬á├│sma ÔÇô s─ů┬ár├│wnie┼╝ moje┬á­čśŐ, wychowawczo, i┬áw┬átych w┼éa┼Ťnie zespo┼éach pierwsze lekcje zwi─ůzane by┼éy z┬árelacjami, prac─ů grupow─ů, wspomnieniami, planami, na┬átekstach i┬áw┼éasnych do┼Ťwiadczeniach, z┬áhumorem i┬ázaufaniem. W┬ápozosta┼éych trzech klasach na┬ápierwszych spotkaniach rozmawiali┼Ťmy o┬áprze┼╝yciach z┬álekcji online, o┬árado┼Ťciach i┬ásmutkach, co┬áz┬álekcji zdalnych zostawiamy na┬ápolskim stacjonarnym. Pyta┼éam, kt├│re formy, metody, teksty spodoba┼éy si─Ö i┬ásprawdza┼éy w┬ápracy. Czy┬ái┬áco┬ámam poprawi─ç, zmieni─ç. Przy pomocy kart Dixit okre┼Ťlali┼Ťmy sw├│j nastr├│j. Potem udawali┼Ťmy si─Ö na┬áboisko, aby zagra─ç w┬ábingo, kt├│re przygotowa┼éam dla uczni├│w. Du┼╝o zabawy, rozmawiania, interakcji oraz┬á┼Ťmiechu.

Bardziej rozbudowany cykl zaj─Ö─ç wychowawczych (4 lekcje) przeprowadzi┼éam w┬ámoje┬áklasie pi─ůtej. Po┬áradosnym powitaniu, i┬áu┼Ťciskach, poprosi┼éam uczni├│w, aby przyjrzeli si─Ö postaciom na┬ágrafice ÔÇ×Blop treeÔÇŁ (znanej im, wykorzystywanej te┼╝ przy bohaterach literackich) i┬áwybrali t─Ö, do┬ákt├│rej┬áim┬ápierwsze go┬ádnia szko┼éy stacjonarnej najbli┼╝ej. Porozmawiali┼Ťmy o┬áwyborach, powodach takich uczu─ç, co┬ámo┼╝na zrobi─ç z┬átymi pozytywnymi, a┬ájak radzi─ç sobie z┬átymi negatywnymi.

Nast─Öpnie w┬ázespo┼éach uczniowie zapisywali wady i┬ázalety zdalnego/stacjonarnego nauczania. Kiedy sko┼äczyli, poprosi┼éam, aby znale┼║li w┬ápozytywach minusy, a┬áw┬átym, co┬ánegatywne ÔÇô korzy┼Ťci. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e┬áwbrew wcze┼Ťniejszym obawom, uda┼éo si─Ö! W┬átrakcie przypominali┼Ťmy sobie zasady pracy grupowej, kontrolowania g┼éo┼Ťno┼Ťci.

Entuzjazm okaza┼é si─Ö zara┼║liwy :D. Kolejnym krokiem by┼éo, nadal w┬ágrupach, wcielenie si─Ö w┬árodzic├│w, nauczycieli i┬ár├│┼╝nych uczni├│w, przedyskutowanie i┬ázapisanie┬á ich odczuciach zwi─ůzanych z┬átym, ┼╝e┬ána┬álekcje zn├│w chodzimy ÔÇŽ do┬ászko┼éy. Eksperci z┬ápi─ůtek klasy ┼Ťwietnie poradzili sobie z┬átym zadaniem.

UCZNIOWIE Wreszcie czujemy się normalnie. Spotkamy się z kolegami i koleżankami.
RODZICE Boj─ů si─Ö, ┼╝e┬ádzieci nie┬áodnajd─ů si─Ö w┬ászkole. Zastanawiaj─ů si─Ö, co┬ási─Ö z┬ánimi dzieje.┬á Czuj─ů si─Ö w┬ádomu samotni bez┬ápociech.

Czuj─ů wewn─Ötrzny spok├│j, bo┬ádzieci chodz─ů do┬ászko┼éy i┬ámaj─ů kontakt z┬ár├│wie┼Ťnikami, wracaj─ů do┬ánormalno┼Ťci, nie┬ásiedz─ů tyle przed┬ákomputerem. Rodzice, tak┬ájak dzieci chc─ů normalno┼Ťci i┬ábraku zmartwie┼ä.

Ciesz─ů si─Ö, ┼╝e┬ápotomstwo wreszcie sobie posz┼éo. Jest cisza w┬ádomu. Wreszcie nie┬áma┬áproblem├│w z┬áinternetem.

NAUCZYCIELE Czy┬áopanuj─Ö krzycz─ůce dzieci, szcz─Ö┼Ťliwych i┬ározbieganych uczni├│w? Pomaganie w┬ástresie- czy┬ádam rad─Ö? Nie┬ámo┼╝na si─Ö skupi─ç przez┬ágwar. Uczniowie nie┬ázwracaj─ů na┬ámnie uwagi. Czy┬ánie┬ásp├│┼║ni─Ö si─Ö do┬ápracy? Ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e┬ámam dzieci ÔÇ×na ┼╝ywoÔÇŁ Martwi─Ö si─Ö tym, jak odnajd─Ö si─Ö ja┬ái┬ámoi uczniowie po┬átak┬ád┼éugim czasie zdalnej pracy. Mog─Ö przytuli─ç ucznia. Ju┼╝ mnie nie┬áoszukuj─ů. Koniec z┬ábyciem Youtuberem i┬ám├│wieniem do┬ámartwego przedmiotu.

 

Teraz czas na┬áruch. Moje┬áuczennice przygotowa┼éy test na┬áuwa┼╝no┼Ť─ç na┬ápierwsze zaj─Öcia w┬ászkole. Doskonale wywi─ůza┼éy si─Ö z┬ázadania. Ka┼╝dy z┬áuczni├│w, i┬ája!, mia┼é swoje zadanie do┬áwykonania ­čśŐ. ┬áKlasa bawi┼éa si─Ö ┼Ťwietnie, lubimy takie te┼Ťciki:

  

Teraz bingo ÔÇ×Znajd┼║ kogo┼Ť, ktoÔÇŽÔÇŁ, a┬ápo┬ánim rozmowa o┬ánas w┬átrakcie lekcji w┬ádomach i┬áw┬átrakcie lekcji w┬ászkole. Pos┼éu┼╝yli┼Ťmy si─Ö b─ůbelkami ­čśŐ.

Cz─Östo w┬ánaszych rozmowach pojawia┼é si─Ö temat relacji, kole┼╝e┼ästwa, braku przyjaci├│┼é. Teraz na┬ánowo poznajemy siebie, odnawiamy kontakty stacjonarnie. Na┬áco┬ámamy zwr├│ci─ç uwag─Ö, co┬ájest najwa┼╝niejsze w┬árelacjach przyjacielskich i┬ákole┼╝e┼äskich? ┬áDlatego zatrzymali┼Ťmy si─Ö na┬átym temacie i┬áprzeczytali┼Ťmy razem ksi─ů┼╝k─Ö. ÔÇ×Nied┼║wied┼║ szuka przyjaci├│┼éÔÇŁ to┬ákr├│tka i┬ábardzo interesuj─ůca publikacja, kt├│rej┬álektur─Ö uczniowie podsumowali rutyn─ů Widz─Ö/s┼éysz─ÖÔÇŽ . My┼Ťl─ÖÔÇŽ . Zastanawiam si─ÖÔÇŽ .

Widz─Ö, ┼╝e┬ánied┼║wiadek jest smutny. My┼Ťl─Ö, ┼╝e┬áNunek jest dobrym przyjacielem. Zastanawiam si─Ö, czy┬ágdyby┬áNied┼║wiadek mia┼é tak┬ádu┼╝o przyjaci├│┼é, ilu odwiedzi┼é zwierz─ůt, to┬áczy┬ácodziennie┬á by┬ási─Ö z┬ánimi spotyka┼é.

 

S┼éysz─Ö, ┼╝e┬áNunek jest bardzo empatyczny, potrafi wsp├│┼éczu─ç. My┼Ťl─Ö, ┼╝e┬áz┬áczasem zwierz─Öta polubi─ů Nied┼║wiadka.┬á Zastanawiam si─Ö, czy┬áNied┼║wiadek to┬áwegetarianin.

Widz─Ö, ┼╝e┬áje┼╝ jest m─ůdry. My┼Ťl─Ö, ┼╝e┬áNied┼║wiadek chce mie─ç przyjaci├│┼é. Zastanawiam si─Ö, dlaczego je┼╝ ma┬ána┬áimi─Ö Nunek.

S┼éysz─Ö, ┼╝e┬áNunek jest bardzo m─ůdry.

My┼Ťl─Ö, ┼╝ je┼╝ Nunek jest bardzo inteligentny i┬ápotrafi w┬áka┼╝dej sytuacji znale┼║─ç pow├│d do┬ászcz─Ö┼Ťcia.

Zastanawiam si─Ö, czy┬ámam podobn─ů sytuacj─Ö jak Nied┼║wiadek, ale┬ád┼éu┼╝szym rozmy┼Ťlaniu stwierdzam, ┼╝e┬ánie┬á­čśŐ.

Widz─Ö przyjaci├│┼é. My┼Ťl─Ö, ┼╝e┬ás─ů┬ászcz─Ö┼Ťliwi. Zastanawiam si─Ö, czy┬áz┬áczasem zwierz─Öta pokochaj─ů Nied┼║wiadka.

Widz─Ö, ┼╝e┬áopr├│cz je┼╝─ů wszyscy uciekaj─ů przed┬ánied┼║wiedziem. My┼Ťl─Ö, ┼╝e┬ázwierz─Öta nies┼éusznie ucieka┼éy i┬áocenia┼éy nied┼║wiedzia po┬áwygl─ůdzie, przys┼éowie m├│wi: ÔÇ×Nie oceniaj ksi─ů┼╝ki po┬áok┼éadceÔÇŁ.

Widz─Ö, ┼╝e┬ánikt nie┬ám├│g┼é by─ç chocia┼╝ odrobin─Ö empatyczny, by┬ázaprzyja┼║ni─ç si─Ö z┬ámisiem. My┼Ťl─Ö, ┼╝e┬áNunek jest fantastyczny. Zastanawiam si─Ö, czemu inne zwierz─Öta s─ů┬átakie samolubne.

Widz─Ö, ┼╝e┬ánied┼║wied┼║ ma┬ádziwny nos. My┼Ťl─Ö, ┼╝e┬áten nos wygl─ůda jak kie┼ébasa. Zastanawiam si─Ö, czy┬ágdyby┬áje┼╝ nie┬ázna┼é nied┼║wiedzia, to┬áczy┬ánied┼║wied┼║ by┬ágo┬ázna┼é.

Widz─Ö, ┼╝e┬áNied┼║wiadek by┼é mi┼éym misiem i┬á┼║le go┬áocenili. Reszta zwierz─ůt to┬ásiusiumajtki- maszyny do┬ásprawiania przykro┼Ťci. My┼Ťl─Ö, ┼╝e┬ája┬ábym┬ási─Ö z┬átym Nied┼║wiadkiem zaprzyja┼║ni┼éa. Zastanawiam si─Ö, czemu Nunek nie┬ánazwa┼é nied┼║wiedzia na┬áprzyk┼éad Kluseczka.

 

Zapyta┼éam uczni├│w o┬ág┼é├│wne przes┼éanie tekstu. Co┬ázabieramy ze┬ásob─ů na┬áprzysz┼éo┼Ť─ç. Ot├│┼╝ same konkrety!

  • W┬á┼╝yciu warto rozumie─ç innych emocje.
  • Trzeba odr├│┼╝nia─ç dobro od┬áz┼éa.
  • Warto da─ç sobie i┬áinnym szans─Ö.
  • Zawsze jest nadzieja.
  • Je┼Ťli jeste┼Ť nieempatyczny, ÔÇ×spadasz na┬ád├│┼éÔÇŁ.
  • Nie┬áodrzucaj, nie┬ára┼ä.
  • S─ů┬ár├│┼╝ne sposoby na┬áprzyja┼║┼ä.
  • Nie┬áka┼╝dy musi mnie lubi─ç.
  • Nie┬áoceniaj po┬áok┼éadce.
  • Otwarto┼Ť─ç i┬ázrozumienie s─ů┬ákluczem do┬ádobrych relacji.

 

Cykl zaj─Ö─ç zako┼äczyli┼Ťmy rutyn─ů most (nasza klasa w┬áczerwcu) oraz┬áw┼é├│czk─ů (ukochan─ů przez┬áuczni├│w, sprawdza si─Ö zdalnie i┬ástacjonarnie). W┼é├│czka s┼éu┼╝y nam do┬áprzekazywania emocji, tym razem poprosi┼éam o┬ádobre s┼éowo, informacj─Ö przekaz dla ca┼éej klasy. K┼é─Öbek ÔÇ×lata┼éÔÇŁ mi─Ödzy nami rozsiewaj─ůc dobre emocje ­čśŐ. Natomiast rutyna most pozwoli┼éa mi┬ápodsumowa─ç rozmowy, nasze pierwsze spotkania.

 

Moja druga klasa, wychowawczo, to┬á├│smoklasi┼Ťci. Pierwsze nasze spotkanie stacjonarne, to┬áopieka nad┬ánimi podczas egzamin├│w i┬ákr├│tkie rozmowy przed┬ái┬ápo┬ánapisaniu test├│w. Przez┬átrzy dni oswajali┼Ťmy si─Ö ze┬ásob─ů, przyzwyczajali┼Ťmy. Kiedy spotkali┼Ťmy si─Ö ju┼╝ na┬álekcji, zacz─Ö┼éam od┬ápyta┼ä do┬ámnie, a┬ápotem ruszyli┼Ťmy na┬áboisko, aby zagra─ç w┬ákalambury. Na┬áweso┼éo, w┬áruchu i┬áz┬áwyborem. Kolejne spotkanie to┬ápraca w┬ágrupach, zacz─Ö┼éam od┬ápokazania uczniom karty z┬áklimatem:

Poprosi┼éam o┬áprzyjrzenie si─Ö i┬áwykonanie rutyny widz─Ö, my┼Ťl─Ö, zastanawiam si─Ö. Zapyta┼éam si─Ö, jak ta┬ágrafika mo┼╝e odnosi─ç si─Ö, m├│wi─ç o┬ánas w┬ánowej edukacji stacjonarnej. Na┬ápocz─ůtku oczywi┼Ťcie by┼éy ┼╝arty, ┼╝e┬áwida─ç dinozaura, krow─Ö, wysp─Ö bez┬ápla┼╝y. Jednak potem zag┼é─Öbili┼Ťmy si─Ö temacie, zdj─Öciu. Poprosi┼éam o┬ápor├│wnanie tego widoku do┬ánas samych. Rozmawiali┼Ťmy o┬átym, dlaczego co┬áinnego wida─ç dla otoczenia, a┬áco┬áinnego ÔÇ×siedziÔÇŁ w┬ánas. Dyskutowali┼Ťmy o┬átym, czym mog─ů by─ç te┬áelementy pod┬áwod─ů (My┼Ťl─Ö, ┼╝e┬áka┼╝dy z┬ánas czasami jest do┼éem wyspy. Widz─Ö dwie strony ska┼éy. My┼Ťl─Ö o┬ánaszych zewn─Ötrznych i┬áwewn─Ötrznych wra┼╝eniach. Zastanawiam si─Ö, co┬ásprawi┼éo takie uformowanie ska┼é. TEZA: Czy┬ánasze codzienne prze┼╝ycia mog─ů uformowa─ç nasz charakter?). Poprosi┼éam uczni├│w o┬áwra┼╝liwo┼Ť─ç, empati─Ö i┬ázrozumienie dla ca┼éego baga┼╝u, z┬ákt├│rym┬ápojawili┼Ťmy si─Ö niedawno w┬ászkole, kt├│ry┬áukrywamy z┬ár├│┼╝nych powod├│w przed┬áspo┼éeczno┼Ťci─ů.

Nast─Öpnie zwr├│ci┼éam uwag─Ö na┬áwarto┼Ť─ç s┼éowa w┬á┼╝yciu codziennym i┬ászkolnym, zastanowieniu w┬áwyra┼╝aniu my┼Ťli, kiedy jeste┼Ťmy w┬ágrupie. St─ůd lektura ÔÇ×Trzech sitÔÇŁ. Po┬áprzeczytaniu bajki przeszli┼Ťmy do┬ározmowy na┬átemat bycia ze┬ásob─ů, szacunku, plotkowania, ura┼╝ania s┼éowem. ┬áZabieramy ze┬ásob─ů pouczenie Sokratesa, co┬árobi─ç, kiedy nas ÔÇ×sw─Ödzi j─Özyk, by┬áco┼Ť rzecÔÇŁ. Je┼╝eli to, co┬ápragniemy wyjawi─ç, nie┬ájest prawdziwe, ani dobre, ani po┼╝yteczne, to┬álepiej nic nie┬ám├│wi─ç.

Zapyta┼éam uczni├│w, jaki maj─ů plan i┬ápomys┼éy na┬ánasz ostatni wsp├│lny miesi─ůc, co┬áchcieliby razem robi─ç, jakie s─ů┬áoczekiwania i┬ápozytywne dzia┼éania (Chcemy klasowej wigilii ­čśŐ). Potem przyszed┼é czas na┬árutyn─Ö most i┬áÔÇ×Pozytywna 8b ┬áw┬á czerwcuÔÇŁ (gry-spacery-r├│┼╝norodno┼Ť─ç, opaleni┬á ÔÇô zrelaksowani ÔÇô cool; Czy┬ászybko zleci ten czas? Czy┬ákiedy┼Ť urz─ůdzimy spotkanie klasowe?;8b jest jak zoo, jak motyl, kt├│ry┬ástara si─Ö wylecie─ç z┬ákokonu). Na┬ákoniec zapyta┼éam, co┬ázabieramy ze┬ásob─ů z┬ádzisiejszego spotkania (Dobre ch─Öci.).

    

Du┼╝o si─Ö dzia┼éo w┬áci─ůgu dw├│ch pierwszych tygodni nauczania stacjonarnego. Najwa┼╝niejsza by┼éa rado┼Ť─ç ze┬ásob─ů, prze┼éamywanie lod├│w, dodawanie otuchy, otwarto┼Ť─ç, tolerancja i┬áempatia. To┬áza┬ánami, a┬áprzed┬ánami wzmacnianie relacji, dobrej atmosfery, dzia┼éanie, troch─Ö nauki i┬áczytania ciekawych tekst├│w, rozm├│w, dyskusji i┬áprzystank├│w na┬áÔÇŽ.

Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.