...

Instytut Krytycznego Myślenia – Rozwijamy kompetencję krytycznego myślenia w polskiej edukacji

STOP stereotypom!

STOP stereotypom!

To jak to jest z tymi stereotypami? Postanowiliśmy rozprawić się z tematem na zajęciach wychowawczych. Moi ósmoklasiści są niczym różnokolorowe pudełko kredek, to indywidualiści, dyskutanci, świadomi, młodzi ludzie o różnorodnych poglądach i zainteresowaniach 😊.

Tu z pomocą przychodzą postawy i rutyny myślenia krytycznego oraz dobrany odpowiednio materiał pomocniczy. Reszta w rękach i głowach naszych uczniów.

Postawy MK

  1. Potrafisz analizować, tworzyć hipotezy, oceniać.
  2. Myślisz o konsekwencjach.
  3. Kwestionujesz oczywistości, własne założenia.

Materiał:

– filmik  „Stop stereotypom” (https://www.facebook.com/watch/?v=1001829036829440)

Zaczęliśmy RUTYNĄ MYŚL, KOMBINUJ, ODKRYWAJ. Zapytałam uczniów, co już wiedzą na temat stereotypów, jaka jest definicja problemu i jego rozumienie.

Wypowiedzi uczniów w obszarze – myśl:

Stereotypy ograniczają nas, bo społeczeństwo nas jakoś nazywa i każe nam być takimi, jak te stereotypy.

Kiedy w filmach i serialach jest dobra reprezentacja różnych grup, to łatwiej myśleć w taki sposób, że nie wierzymy  w stereotypy.

Stereotypy są głupie i zdecydowanie za często są wykorzystywane jako argumenty, chociaż nie mają  nimi nic wspólnego.

Powtarzanie czegoś nieustannie, w kółko, sprawia, że dla niektórych staje się faktem.

Stereotyp nie bierze się z niczego.

Są, bo tak się przyjęło.

Łatwo oceniamy, np. po wyglądzie.

Są eksperymenty, które mówią, że stereotypy są podświadome.

Ludziom wydaje się, że są tolerancyjni.

Pytania uczniów w obszarze – kombinuj:

Dlaczego grupy społeczne i polityczne wykorzystują stereotypy, żeby nastawiać przeciwko sobie ludzi?

Dlaczego stereotypy są wykorzystywane w życiu codziennym  jako argumenty?

Dlaczego powtarzamy stereotypy, skoro w większości są one nieprawdziwe?

Dlaczego my w nie wierzymy? Skąd one się biorą?

Pomysły uczniów na zmianę w obszarze – odkrywaj:

-Weźmy stereotyp z różnych grup społecznych i „przepracujmy”.

-Otwórzmy swoją głowę na zdanie innych.

– Pracujmy nad postawą –„ja nie muszę mieć racji”, co sprawi, że zaczniemy z uwagą i tolerancją słuchać, co ktoś inny ma do powiedzenia. Wdróżmy postawę, która opiera się na zaufaniu do drugiego człowieka – „ciekawisz mnie i to, co masz, mówisz, myślisz; chcę cię poznać, ale nie zmieniać”.

– Patrzmy sobie w oczy.

Kolejnym krokiem było obejrzenie wspólnie filmiku „Stop stereotypom”, aby porozmawiać o wrażeniach, doborze prezentowanych w eksperymencie grup, odwadze i wstydzie. Polecam wszystkim ten krótki materiał, który wzrusza, przystępnie mówi o tym, że wszyscy gdzieś przynależymy i powinniśmy szukać tego, co nas łączy.

Na koniec zdalnego spotkania zapytałam Ósmoklasistów z czym wychodzą z dzisiejszych zajęć, co zabierają do codzienności.

Wskazywali konieczność rozmawiania ze sobą, bo ludzie muszą komunikować się otwarcie, bez strachu, bez wytykania błędów i różnic. Uczniowie podkreślali, aby nastawić się na wspieranie się podobieństwami. Powinniśmy unikać działań agresywnych. Mówimy, że ktoś zachowuje się jak zwierzę, a przecież agresja to domena ludzi, nie zwierząt. Tłumaczenie swojego zachowania naturą, to słaba wymówka człowieka.

Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.